Inte riktigt som hemma vid

2012-09-19 09:49:58


Det har kommit önskemål om att få veta lite mer om hur skolan, föräldraledighet m.m fungerar här i Spanien. Helt ärligt så känner jag mig inte tillräckligt påläst för att uttala mig så värst mycket i frågan om skolan. Är inte så insatt eftersom vår lilla tjej inte är så gammal ännu och mest troligt aldrig kommer att börja skolan här heller eftersom vi nog inte bor länge nog. Men jag kan väl berätta det jag vet och snappat upp hittills om läget här i denna stan åtminstone.

Barnen här börjar mycket tidigare i en skolliknande verksamhet som påminner om vår förskola, det gör dem redan när de är 2år och det finns både offentliga och privata alternativ. Båda varianterna kostar pengar och igår fick jag lära mig av min vän här att om man har tre barn så får man rabatt (tror det var så mycket som 70%). Alltså rabatt på avgifterna till skolan och dessutom en hel del andra avgifter som man som förälder betalar, exempelvis skolböcker. Lite lustigt det där med rabatten tycker jag :) Har man två barn däremot så får man ingen rabatt på någonting, så det är lika bra att skaffa tre barn sa man vän. Haha.
 
När jag var gravid här så märkte jag att ingen i min blivande-mammagrupp jobbade de två sista månaderna innan de var beräknade att föda. Tydligen får man gå hem från jobbet då med någon form av ekonomisk ersättning undertiden, förutsatt att man jobbat innan man blev gravid då alltså. Vet inte hur mycket av sin lön man får under den här tiden, men det verkar vara en starkare tradition här att gå hem mycket tidigare än vad de flesta hemma i Sverige gör i alla fall.

Föräldraledigheten varar sedan i 4 månader, och då har du 100% lön under den tiden. Båda föräldrarna kan inte gå hemma samtidigt under föräldraledigheten men man kan dela på ledigheten om man vill. I samband med att bebisen föds har pappan 13 lediga dagar att ta ut med full lön. Det nationella barnbidraget i Spanien har dragits in, men här i Baskien kan man fortfarande ansöka om att få en mindre summa pengar som utbetalas per barn som en engångssumma. Det har vi gjort och pengarna får man i så fall (om man har rätt till dem) ett halvår senare. Alltså förhoppningsvis snart dags för oss att casha in lite stålar från den baskiska staten ;)

När ditt barn är 4 månader kan du lämna han/hon till dagis som kallas Guarderia, men det är rätt dyrt. Som svensk sätter man ju nästan hjärtat i halsgropen vid tanke på att lämna bort sin 4 månaders bebis och kanske är det lite så här med? För de verkar som att många slutar sitt jobb och är hemma längre ändå, eller också kanske de jobbar halvtid och låter morföräldrarna passa barnet resterande tiden på dagen. Jag ser så många gamlingar som puttar barnvagnar här om dagarna så det tror ni inte.

Det var lite kort om hur det fungerar här och vad jag kom på just nu. Återkommer såklart i ämnet om jag får reda på något mer intressant/avvikande ifrån hur det fungerar hemma i Sverige. Och ni andra spanienbloggare som följer den här bloggen får givetvis också fylla på i kommentarsfältet med er kunskap om detta. Kanske fungerar det annorlunda där ni bor?

Hälsningar
Fiffi

Vilken härlig blogg!!

2012-09-19 @ 14:48:55
URL: http://prinsessbakelsen.blogg.se
Carmen

Roligt att läsa. Jag är uppväxt i Spanien men har tyvärr ingen fakta om just detta, men kan fråga min mamma om någon vill veta. Vi bodde i Zaragoza, norra Spanien, Aragon.

Svar: JA, gör gärna det.
Spanienfrugan

2012-09-19 @ 18:14:26
URL: http://Citas.blogg.se
Ulrika

Jag har jämt sagt till spanska mammor att jag beundrar dom na fruktansvärt, att dom klarar av det! Hur dom klarar det känslomässigt och ekonomiskt. Dom tittar chockat pa mig och undrar varför...för dom är det inget konstigt, det är det vanliga, det dom känner till. Men jag gör som ofta och jämför med Sverige. Jag far ont i hjärtat när jag tänker pa att man maste lämna iväg en bebis pa 4 manader till dagis..och där kommer dom ju ga i 18 ar! (Mellan skola och dagis saklart!) Man far ju ingen tid med sitt barn!
Nästan alla mina vänner lämnar sina barn innan skolstart pa "Madrugadores" vilket betyder att dom öppnar skolan ca 2h innan skolstart för dom som har föräldrar som jobbar tidigt och inte kan lämna senare. I Spanien ingar inte lunchen i skolan. Skolan slutar innan lunch och dom som kan blir hämtade av sina föräldrar och äter hemma, resten äter i skolan och blir kvar nagra timmar senare typ som fritids och givetvis kostar det med!
ALLT kostar i Spanien..terminavgift, skolbuss om sa behövs, skolböcker och material, madrugadores och lunch/fritids..

Under tiden 2007-2010 fick man en engangssumma av staten pa 2500€ per barn som föddes, men det togs bort. Barnbidrag finns inte. Men mammor som arbetar och har barn under 3ar far 100€ i manaden som natt sorts dagisbidrag.

Ja, detta är lite av det jag snappat upp :)

Svar: Vad intressant att läsa, tack för att du delade med dig av dina erfarenheter.
Spanienfrugan

2012-09-20 @ 11:05:23
URL: http://tosenborell.blogg.se
Linda

Jag blir nästan mörkrädd när jag läser det Ulrika skrivit om bidrag! Hur kan man dra in en sådan sak? Inte ens ett barnbidrag?!
Min kollega är gravid nu (svenska) och har två jobb. Ett på förmiddagen och ett annat på kvällen. Hon väntar in i det sista med att vara mammaledig för pengarnas skull. Hon vill ha det så lite knapert som möjligt.

Jag drar iaf till Sverige när det är dags för mig! :)

Svar: Mm, märkligt är ordet för det indragna barnbidraget. Det är rät tufft att vara förälder i Spanien i dagens läge med så många som är arbetslösa dessutom!
Spanienfrugan

2012-09-20 @ 19:09:27
URL: http://llinda.blogg.se
Linda

Hon tar dessutom två extra månader ledigt för att kunna vara med sin son så mycket som möjligt. Själklart obetalt! Därav längre jobb nu

2012-09-20 @ 19:10:39
URL: http://llinda.blogg.se
eastcoastmomusa, Spain

Och sen kommer private school avgifter, som exempel: mycket bra engelskspråkig skola i Madrid, Grade 1 kostar ungefär 8.000 Euro per år, plus material och lunch. Sen alla utflykter, 25 Euros där och 35 där... typ. Det kostar att ligga på topp här, jisses. MEN så är det ju i många länder med tradition av privatskolor.

Våra barn, 13 och 11 år, går på en privat brittisk skola här i utkanten av Madrid. Den kostar mycket pengar, men å andra sidan är utbildningen riktigt riktigt bra.

Svar: Hua vad dyrt! Men bra att ni är nöjda.
Spanienfrugan

2012-09-21 @ 11:40:14
URL: http://grrringo.blogspot.com
Therese

Väldigt intressant hur det är i Spanien, jag tror svärfar nämnde nåt om Spaniens ekonomi att den heller inte är så bra, kan ju bland annat bero på detta :)

2012-09-22 @ 22:52:11
URL: http://sailorswife.se

En hälsning från dig skulle göra mig så glad :)

Namn
Kom ihåg mig?

Bloggadress



Trackback