Ost- och skinkpaj med grov senap

2012-10-19 17:32:20
 
 
Den här pajen åt vi igår och den fick högsta betyg av mannen, och mig med för den delen. Vi gör sällan paj, men så blev jag sugen och slängde ihop en. Det som gjorde den så god om ni frågar mig är att jag blandade ner lite grov senap i äggstanningen och så det frasiga pajskalet gjort på olivolja. Ja, den blev faktiskt så god att vi tänkte göra en till och äta i helgen. Här kommer receptet på pajen för den som vill prova.
 
Ost- och skinkpaj med grov senap
 
3dl vetemjöl
1dl olivolja
3msk vatten
3dl riven emmertalost
150gram kokt skinka
4 ägg
2 msk grov senap (vi körde på den franska varianten)
1tsk oregano
salt och peppar
 
Ställ ungen på 200 grader. Blanda ingredienserna till pajdegen, knåda ihop till en deg som blir fast i konsistensen och ställ i kyl ca 30min. Riv under tiden osten och skär skinkan i mindre bitar. Kavla sedan ut degen och lägg i en pajform, nagga botten med en gaffel och förgrädda i ugn ca 15min. Lägg ner fyllningen i pajskalet. Vispa äggen med vattnet, ner med kryddorna och senapen. Häll äggblandningen över fyllningen och ställ in pajen i ugnen under ca 30min eller tills den fått fin färg. Ta ut pajen, låt svalna och servera med en grönsallad. Smaklig måltid.

Hälsningar
Anonym

Det där ska jag göra, älskar paj!

2012-10-19 @ 18:42:55
URL: http://grrringo.blogspot.com
Anonym

måste man ha grov senap eller tror du det går bra med vanlig också? :)

Svar: Det tror jag säkerligen att det gör :)
Spanienfrugan

2012-10-19 @ 21:18:20
issa

Den verkar svingod, ska helt klart försöka snickra ihop en sån :) tack för tipset

2012-10-19 @ 23:47:24
URL: http://stuumpan.blogg.se/
johanna-tvillingmamma

Paj är väl för gott! Perfekt att fylla frysen med till matlådor. Har aldrig testat med senap men det lät gott!
kram

2012-10-20 @ 00:54:10
URL: http://www.tvillingmamma.se
karin - trattoria

jag har aldrig testat att ha i senap men det låter som en klockren kombination :)

2012-10-20 @ 12:12:42
URL: http://trattoria.nu

En hälsning från dig skulle göra mig så glad :)

Namn
Kom ihåg mig?

Bloggadress



Trackback