Nomnomröra med getost

2012-10-02 08:50:00
 
 
Givmild som jag är så tänkte jag dela med mig av receptet på getoströran som jag gjorde i fredags till den där soppan med rostad paprika. Den blev nämligen så himla god och jag känner redan att den är värdig att få komma med i min receptsamling här hemma. Den var läcker att toppa soppan med men minst lika god på en rykande färsk baguette. Kan även tänka mig att den vore episk på en smörstekt toast med en bit lufttorkad skinka till. Mm. Så varsågoda här kommer receptet på nomnomröran.
 
Detta behövs till en röra på ca 3dl.
 
3/4 av ett paket getost (den vanliga lilla rullen som man köper i matbutiken)
200 gram philadelphiaost (feta sorten)
2 msk hackad gräslök
1 msk pressad citron
salt, pepper
 
Jag ville ha en helt slät röra och dessutom få till en mild getostsmak så därför smälte jag getosten. Så börja med att skära bort kanterna på getosten och dela den sedan i lite mindre bitar. Ner med osten och en rejäl klick philadelphia i en kastrull och smält allt på låg värme samtidigt som du rör hela tiden så att det inte fastnar. Lägg resten av philadelphiaosten i en skål och när getosten smällt så häller du den över philadelphian i skålen. Blanda väl. Hacka gräslök och ha ner i skålen, också i med pressad citron. Tillsätt salt och peppar efter behag och ställ sedan röran kallt i kyl. Låt kylas en 30 min eller så och njut som tillbehör till kött, i en soppa, på bröd....ja ni kan säkert komma på många passande kombinationer. Så gott alltså.

Hälsningar
Sandra R

Jag blir så avundsjuk på allt gott med mjölkprotein i! :)

Svar: Det förstår jag. Älskar allt med mjölk i....trist att du inte kan äta det.
Spanienfrugan

2012-10-02 @ 13:13:04
URL: http://jagarsandra.blogspot.com

En hälsning från dig skulle göra mig så glad :)

Namn
Kom ihåg mig?

Bloggadress



Trackback