Matlista vecka 40

2012-10-01 09:00:00
Jag var så nöjd med min matlista förra veckan. Men vad få ni var som hängde på och gjorde listor ni med, eller missade jag några? I alla fall så blev maten jag lagade god, det var variation på middagarna och så visste jag precis vad jag skulle laga varje dag. Skönt. Precis därför gör jag de här matlistorna nu känner jag. Dessutom gör den här framförhållningen att jag kan handla det jag skall ha i lagom tid så att man slipper springa från affär till affär för att hitta ingredienserna (som det lätt blir i den här stan). Plus att jag kan förberda middagen lite pö om pö under dagen istället för att på sena eftermiddagen stå där och fundera på vad vi skall äta. Jag gillar konceptet helt enkelt, så därför kommer här en matlista till.
 
Måndag: Vårrullar med wokade grönsaker
(Köper färdiga vårrullar som jag har velat prova länge från vår delikatessbutik här nere på gatan. Blandade färska grönsaker som passar i wok fräser jag upp med lite kinesk soja och blandar ner rostade sesamfrön.)
 
Tisdag: Köttfärslimpa med gräddsås och potatis
(Kändes gott och rejält. Försökte hitta något bra recept, men fastnade inte får något. Så det blir lite freestyling utifrån de recept jag tittat på. Skall definitivt ha bacon lindat runt och dijonsenap i smeten i alla fall. Potatisen kör vi nog ungsbakad bredvid limpan, snabbt och lätt med andra ord.
 
Onsdag: Fransk löksoppa
(En av, för att kanske inte säga min absoluta favoritsoppa. Lantbröd i grova bitar toppad med Gruyereost är givet som tillbehör. Receptet har jag uppskrivet i min kokbok, minns inte vart det kommer från ifrån början. Kan dela det en dag i fall någon vill ha det.)
 
Torsdag: Pasta med kyckling- och roquefortsås
(Köpte stora fina pastaknyten förra veckan som jag är sugen på att blanda ner i en tjock krämig roquefortsås med kyckling i. Blir säkert lite cocktailtomat och timjan i med. Låter väl gott?)
 
Fredag: Lax med kokossås recept finns här
(Vi provar husmorsornas recept som låter riktigt smarrigt. Tycker de lagar mycket god mat så förväntningarna är höga!)
 
 
 
Här har vi förra veckans ihopsnickrade paprikasoppa som verkligen gifte sig bra med getostkrämen som jag gjordet till. Den där krämen förresten! Jisses vad god den blev.

Hälsningar
Charlotta

Jag hängde faktiskt på genom att planera middagar den här veckan, men jag har inte delat med mig av det på bloggen. Är inte så duktig/intresserad av matlagning så jag gör det så enkelt för mig som möjligt. Vet inte hur inspirerade andra skulle bli av min lista med köttfärsås, pyttipanna och Mamma Scans köttbullar ;)

Svar: Hehe, okej men kul att du gjorde en lista i alla fall! Visst är det skönt att ha maten planerad? Det tycker jag i alla fall.
Spanienfrugan

2012-10-01 @ 09:13:55
URL: http://bagarebebis.wordpress.com
Jenna - Stockholmsmamma till två ♥

Jag älskar också veckomatsedlar, det är så härligt att inte behöva fundera vad man ska göra till middag plus att det är så skönt att åka och storhandla en gång och inte bara plocka lite ingredienser här och där som man bara slänger sen;)I
Kul med lite inspiration!

2012-10-01 @ 10:04:43
URL: http://onlymama.blogg.se
Charlotta

Ja det underlättar verkligen när man handlar plus att man hela tiden kan planera i förväg så man kan använda sig av det man har hemma. Mindre svinn blir det allt :) idag gjorde jag till och med kalops för första gången, känner mig riktigt stolt! Gott blev det också! :D det är ju rätt kul ändå med matlagning nu när man är hemma och har lite mer tid :)

Svar: Åh vad gott med kallopps! Bra jobbat :)
Spanienfrugan

2012-10-02 @ 20:05:58
URL: http://bagarebebis.blogspot.com

En hälsning från dig skulle göra mig så glad :)

Namn
Kom ihåg mig?

Bloggadress



Trackback