Så äter man på spanskt sjukhus

2012-05-10 12:10:17
Nu har underbara bloggtjejen Carolina fått sin efterlängtade bebis och jag har just läst om deras tid på BB. Jag såg bland annat en bild på frukosten som de fick serverade på det svenska sjukhuset och tänkte då tillbaka på maten som vi fick på det spanska sjukhuset här. Lunchen och middagen som jag fick serverad var riktigt bra tyckte jag. De bestod av spansk husmanskost med soppa, pasta eller ris till förrätt, fisk eller kött med sås till huvudrätt, yoghurt och frukt till dessert. Och så bröd där till såklart. Alltid bröd till allt i detta land. Som svensk vill man ju gärna ha en potatis eller två till köttet eller fisken, men så äter man inte här. Här är det bara kött eller fisk och sås, sedan får brödet stå för kolhydraterna. Till en början lite udda för en svensk, men man vänjer sig.


Åter till frukosten då. Den var ju inte riktigt enligt svensk standard om vi säger så. Ingen müsli eller grovt bröd med pålägg där inte. Istället fick jag en liten bit vitt baguettebröd med marmelad och smör, kaffe eller chokladdryck och så en apelsin. Sjuksköterskorna förmanade mig varje morgon att äta upp hela frukosten så att jag skulle få i mig all näring jag behövde nu när jag ammade. Haha, lite roligt. De tyckte nog att detta minsann var en bastant frukost att stå sig på tills lunchen kl.14:30 ;) Tja, för en spanjor var det kanske det, men för en svensk, knappast. Och så till det roligaste nästan. Varje eftermiddag kl.15 var det dags för mellanmål. Som svensk tror jag man tänker sig mellanmål som något mindre och matigt. Kanske en liten smörgås eller en yoghurt, men på det spanska sjukhuset fick man kaffe eller chokladdryck och ett litet paket mariekex :) Sötsliskig chokladdryck, som jag inte alls gillar, drack jag dessutom både till frukost och mellanmål i nästan två dagar innan jag kom på att man kunde byta ut det mot kaffe istället...


Så, så äter man när man ligger på sjukhus i Spanien. Redan under början av min graviditet så kom det in en hel del frågor om hur det skiljer sig med att vänta och föda barn här i Spanien mot hemma i Sverige. Helt ärligt så tycker jag att det är svårt att uttala mig om detta då jag ju aldrig fött barn i Sverige, eller någonsin innan för den delen. Därför tror jag att alla sådana eventuella jämförelser länderna emellan får komma lite pö om pö här på bloggen, i takt med att jag observerar dem. Förresten vill ni se vilken underbar utsikt vi hade i tre dagar från fjärde våningen på BB? Det rådde ingen tvekan om att Lia fötts i Baskien inte när man kollade ut och såg denna utsikt!


 

 


Hälsningar
Ellinor

Roligt att läsa om dina tankar och reflektioner. Just Sverige är nog ganska unikt i matsynpunkt då vi äter ganska "bra" i jämförelse med många andra länder. Du som svensk i Spanien får plocka russinen ur kakan från båda kulturerna ;)

Kram

2012-05-10 @ 16:18:58
URL: http://ellinorsworld.blogspot.com
Ylva

en baskisk liten bebis! så söt.

vad jag la märke till där nere är att bebisar och lite yngre barn ofta hade väldigt fina kläder, små söta klänningar och skjortor, tillskillnad mot sverige som känns med som ett litet mjuksland.

det var så sött tycker jag :) som lia i kläninningen i föregående inlägg!!!

2012-05-10 @ 16:54:09
URL: http://lovelive.blogg.se/
Isa

WOW! Vilken utsikt! Fantastiskt fint. Det var inte mkt näring i den frukosten du..haha! =) Första morgonen kom en barnmorska in och erbjöd sig att hämta in frukost till mig. 4 mackor med massa olika pålägg, te, varm choklad, äppeljuice... jösses! jag åt knappt hälften... =)



sv: haha! ja då är det som hos oss då med "rutiner"...nu i början är det ju hon som bestämmer.. =)

2012-05-10 @ 17:56:47
URL: http://www.sladdisa.wordpress.com
J

Om det är till ngn tröst så kan jag meddela att BB och BB-maten i Gbg inte är lika charmant- förinställde ett inlägg om vad jag tycker om BB här, häromdagen. Tror att det poppar upp imorgon :)



Skulle gärna tagit en baguette till frukost istället, haha. Jag höll på att svälta ihjäl efter förlossningen som gjorde att jag precis missade lunch och sedan dök tveksam middag och frukost upp under de få timmar jag ändå stannade på BB.

2012-05-10 @ 19:37:50
URL: http://welcometothedollhouse.blogg.se/
carolina

haha, men gud! här är det lyx, kvällsfikat bjuder tex på 4 olikayoghurtar, 5 brödsorter, banan & äpplen, skinka, ost, kaviar, messmör, 2 sorters musli, katrinplommon så mamman får ordning på magen osv osv.



riktigt fräscht, och så får ju pappan stanna alla nätter även om man är omföderska! vi stannade 5 dygn med Lo, och det blir 4 dygn denna gång :)

2012-05-10 @ 22:59:23
URL: http://acarolinas.blogg.se/

En hälsning från dig skulle göra mig så glad :)

Namn
Kom ihåg mig?

Bloggadress



Trackback