Pajdeg med olivolja

2012-05-10 18:00:00



Jag håller med er om att pajdegen lätt är det tråkigaste med att baka paj. Det blir alltid kletigt, svårt att få ihop degen och sedan räcker den typ aldrig till hela formen. Känns detta igen? För mig finns det någon slags mentalspärr med att sno ihop en pajdeg, jag tänker alltid att det kommer bli som ovan...innan jag ens börjat och därför lagar jag sällan paj. Men i förrgår blev det ju av och bra blev det med. Nu delar jag med mig av pajdegsreceptet som jag gjorde, så att ni kan sno ihop er en paj utan ångest illa kvickt ;)

Pajdeg till två mindre pajer (formar om 20cm i diameter)

  • 4,5 dl vetemjöl (eller om man vill blandar man i nyttigare mjölsorter med)
  • 6msk olivolja
  • 6msk vatten
  • salt

Häll mjölet och en nypa salt eller två i en bunke, på med olja och vatten. Arbeta samman degen, tro mig det går lätt! Sedan använde jag en kavel och kavlade ut bottnarna på pajerna (gick skitsmidigt!). Degen till kanterna kavlade jag till lite grann och sedan tryckte jag ut degen med fingrarna. Pajskalen naggade jag därefter med en gaffel och förgräddade i ugn på 200grader i 10 minuter. Sedan är det bara att fylla med vad för smaskigt man vill, på med lite äggstanning och låt gräddas ca 40min i 200grader. Pajat och klart!

Hälsningar
K

2012-05-10 @ 18:40:44
AnnaMalin

Mumma! Men ja, jag håller med, denna pajdeg... därför drar jag mig ibland men jag älskar ju att äta pajen och fixa fyllning så ibland står man ut med de första stegen ;-)

2012-05-10 @ 22:52:07
URL: http://annamalinsrum.blogg.se/
Johanna-tvillingmamma

Men du supermom! Hur hinner du laga mat, vad är din hemlighet? Har har jag levt på mackor och frukt alltför länge dags att göra något åt det! Pajer är toppen att ladda frysen med, har vi bråttom brukar vi göra latmajas pajdeg från Annas kokbok.

2012-05-11 @ 01:01:08
URL: http://www.tvillingmamma.se
Ditte

DET ska ju lätt provas! Hatar att göra pajdeg och skyr det som pesten. Måste jag ändå göra det, köper jag maizenas mix, den funkar någorlunda...

Men, ett nytt försök alltså! =D

2012-05-11 @ 11:59:08
URL: http://tegelhuset.wordpress.com

En hälsning från dig skulle göra mig så glad :)

Namn
Kom ihåg mig?

Bloggadress



Trackback