Jag tänkte förkovra mig lite

2012-03-14 14:40:11

 

Nu är det lunchdags och jag är åter från förmiddagens tur runt staden i ärenden. Jag har hämtat ut en gratis gravidbox på apoteket (Baby to be) och så har jag varit på biblioteket och lånat hem några böcker. Lite smått och gott om förlossning, amning och första tiden med bebisen lånade jag och därmed fick jag även skaffat lånekort här i Partille :)

 

Förresten, luktar det inte hemskt gott på biblioteket? Läste för ett tag sedan i tidningen att fler och fler bibliotek lägs ner. Skamligt tycker jag! Det är ju nåt alldeles underbart med tysnaden och lukten inne på biblioteket. Gamla nötta böcker i pryda rader och bibliotekarier med helskägg eller också iklädda batiktunikor. Allt är precis som det skall vara och som det alltid har varit. Underbart ju! När jag var liten gick vi ofta dit för att låna böcker och det fanns inget roligare än att få välja vilka man skulle ta med sig hem den här gången. Så biblioteken måste allt få finnas kvar tycker jag, för jag vill kunna ta med mina barn dit i framtiden! Ja, detta var bara en liten parantes i dagens inlägg.

 

I alla fall så tänkte jag att det kanske var dags att börja förkovra sig lite mer i bebis- och mammalitteraturen nu. Innan har jag läst den här boken som jag för övrigt tyckte var superrolig och lagom informativ. Att skumma igenom de här tre lånade böckerna under veckan, nu när jag är i Sverige, tror jag blir alldeles lagom förberedande utan att man för den sakens skull hamnar i något läge av "information overload". Dock hade jag även hoppats på att få med mig Gudrun Abascals bok "Att föda" hem också, eftersom jag har fått uppfattningen att den boken närmast beskrivs som bibeln för havande kvinnor. Tyvärr var den utlånad på biblioteket jag var på, men den fanns visst på ett annat 10 minuter bort. Det återstår alltså att se i fall jag trotsar och inte läser Gudruns bok eller om jag kryper till korset och lånar eller köper den med ;)


Hälsningar
Jenny - mammaliv i New York

Ladda hem "laugh and learn about childbirth". Det förbereder dig bra inför förlossningen! :)

2012-03-14 @ 15:48:39
URL: http://jennybenny.blogg.se/
Maria

Sv: Ja men jag tror det! De ser att jag är ljus och min kille är mörkhyad och så undrar de vad barnet har för färg typ? Haha ja lite konstigt kanske men jag kan ändå förstå dem. Vi tar inte illa upp i alla fall:)

2012-03-14 @ 17:59:27
URL: http://marou.blogg.se/
karin - trattoria

jo det luktar underbart på bibliotek! I love it! Är något av det bästa jag vet att sitta i en vrå och bara "försvinna" i en bok...har dock inte tid till det så ofta längre :/

2012-03-14 @ 19:14:13
URL: http://Trattoria.nu
AnnaMalin

Läste också "På smällen" - så himla rolig! :-) Och samtidigt bra. Läste även en del av "Att föda" och den var också kanon. Om det blir bebis en gång till i framtiden kommer detta åka fram igen tror jag, för att fräscha till minnet lite :-) Hoppas de böckerna du lånade nu är bra!

2012-03-14 @ 20:44:56
URL: http://annamalinsrum.blogg.se/
Pavvis

Jag tror egentligen inte att det spelar så stor roll vilken bo man läser. Bara man förbereder sig lite. Och fokuserar lite på sig själv innan det är dags.



Och bibliotek, det är verkligen en speciell doft. Nästan som man kan lukta sig till äventyren som döljer sig innanför pärmarna!

Kram

/Paulina

2012-03-14 @ 22:27:49
URL: http://oredssons.blogspot.com
Emma

Bibliotek är underbart!

Jag läste Förlossningshandboken (den understa i högen) och boken Att föda inför båda mina förlossningar. Det är två superbra böcker enligt mig!!

Boken Att föda finns som pocket och är ju därför inte så dyr om du skulle vilja köpa den :)



Sv: Newbie har helt gudomliga kläder. Dock så går dom ju bara till 68 :( Hade gärna sett lite fler större storlekar :)

2012-03-15 @ 03:50:03
URL: http://emmsaklemmsa.blogg.se/
jenny

härligt med lite läsning, jag saknar så att läsa för jag hinner aldrig numera. blir bloggläsning i sängen istället när man får sig en blund..

man ja, det blir väl mer sen när barnen blir större i guess?!

kramar

2012-03-16 @ 10:41:17
URL: http://hyperballad-poetry.blogspot.com

En hälsning från dig skulle göra mig så glad :)

Namn
Kom ihåg mig?

Bloggadress



Trackback