Enkel och krämig kycklingpanna

2012-03-02 09:45:00

 

I veckan lagade jag en krämig, god och enkel kycklingpanna till middag. Jag hade byggt upp nåt begär efter krämiga såser som behövde mättas och jag blev inte besviken. Dessutom passade jag på att testa ett recept på bräserade endiver från Matrepubliken, som jag varit sugen på att testa ett tag nu. Endiverna fick en väldigt god smak och bitterheten blev lite mildare efter att de ungsbakats i 30min. Dem kommer vi nog att laga snart igen! Här kommer receptet på min ihopjoxade kycklingpanna för den som är nyfiken:

Kycklingpanna ca 3-4 port.

  • 3 stora kycklingfiléer
  • 3dl visp/matlagningsgrädde
  • 1/2 dl vitt vin eller sherry
  • 1 medelstor gul lök
  • 1stor eller två små vitlöksklyftor
  • 1 rågad tsk dijonsenap
  • 1 tsk timjan eller franska örterblandning
  • 1/2 kub kycklingbuljong
  • 1 ask cocktailtomater
  • Salt och peppar

Skär kycklingfiléer i lagom stora munsbitar och fräs dem gyllenbruna i en stekpanna med smör. Ta upp kycklingen ur pannan och ställ åt sidan så länge. Finhacka den gula löken och pressa vitlöken. Pytsa ner lite olivolja i pannan och fräs all lök glansig. Tillsätt vinet/sherryn samt timjan. Smula ner den halva buljontärningen och späd med grädden. Häll ner dijonsenapen, blanda väl och låt såsen sjuda lite. Om du använder vispgrädde och såsen tjockar för mycket kan du späda med lite mjölk, matlagningsgrädden behöver i regel koka ner lite mer för att tjockna. Mot slutet lägger du i kycklingen igen så att den får ge smak åt såsen, saltar, pepprar och vänder ner halverade cocktailtomater. Servera med ungsbakad klyftpotatis och varför inte de bräserade endiverna? ;)


Hälsningar
Carolina

Hej fina! Allt bra med dig och magen? Hittade till din blogg för ett tag sen och jag fastnade på en gång , helt underbart att läsa om dig och väntan på bebisen :).



Massa kramar

2012-03-02 @ 10:25:42
URL: http://thelifeofcarolina.bloggplatsen.se
Mamma till William och Wilma

God eftermiddag...Ser jätte gott ut..Ha en fin helg..kram

2012-03-02 @ 13:12:20
URL: http://blondis81.blogg.se/
Pernilla

Åh så gott, vi åt fyllda kycklingfiléer förra helgen och nu blev jag riktigt sugen på det igen :)

2012-03-02 @ 19:29:16
URL: http://mikanilla.blogg.se/mikanilla

En hälsning från dig skulle göra mig så glad :)

Namn
Kom ihåg mig?

Bloggadress



Trackback