Bebisar och sol

2012-06-04 19:36:33

 

Inför sommarens stundande semesterresor fick jag fick frågan om jag inte kunde skriva lite om det här med bebisar i solen och hur vi löst det för Lia hittills. Så visst nu skriver jag ett sådant inlägg, utan att alls försöka leka någon form av expert på området. Vi har ju som bekant ännu bara en tjej på 6 veckor, så vi provar ju oss fram fortfarande. Men en sak är säkert. I Spanien är det varmt, så oftast även i norra Spanien även om det överlag är klart mildare klimat här, och vi kan inte bara sitta inne i en varm lägenhet om dagarna. Så då måste man ut i solen ibland, om inte annat för att handla och gå sina vardagliga ärenden.

 

De rekommendationer som vi fått ta del av härifrån angående barn och sol verkar vara ungefär som hemma när det gäller användade av solkräm, heltäckande bomullskläder osv. Sedan verkar alla rörande överens om att små barn och bebisar inte har i solen att göra alls. Det köper jag, men man måste kunna leva med. Så som vi gjort och så som vår eminenta barnmorska (ni minns väl hon med de röda lackskorna) rådit oss, är att undvika stranden och för mycket sol mitt på dagen. Men annars, så länge man såklart söker mycket skugga och ser till att Lia har solhatt på sig så vistas vi ändå en del i solen, av naturliga skäl. Vi klär henne bara i bomullskläder när det är varmt, oftast i klänning eller kortärmad body, annars får hon värmeslag i vagnen. Skall hon upp och åka i babybjörnen en längre stund så får hon dock ha långbyxor och en tunn kofta på sig. Armar, händer, fötter och ben brukar jag smörja in med solfaktor 50 om jag vet att vi skall ut i solen. Solkrämen har jag köpt från apoteket här och den är rekommenderad för små bebisar. Den är förresten den dyraste solkrämen jag köpt i hela mitt liv! ;)

 

På stranden har vi bara varit någon timme åt gången, men då har Lia fått sitta med mig under ett parasoll och känna vinden svalka henne lite. Det gillar hon! När vi är ute och promenerar så försöker vi att stanna till vid bänkar i skuggan och ta upp henne ur vagnen då och då, så att hon inte skall bli för varm. Hittills har det gått väldigt bra tycker vi och vi har inte direkt märkt av att hon klagar över värmen. Kanske för att hon redan börjat vänja sig vid ett varmare klimat? När det är varmt så vill hon också amma oftare för att släcka törsten, så det får man ju ta i beräkning när man är ute. Ja, ungefär så har vi alltså tacklat Lia och solen hittills.


Hälsningar
Maria

Det är så svårt det där tycker jag. Man är så rädd för att de ska bli för varma, men jag tänker att så länge hon inte klagar så är hon nöjd. Har de inte sagt åt er att ge henne vatten när det är varmt? Kan ju vara ett tips annars så slipper du amma så ofta:)

2012-06-05 @ 11:59:38
URL: http://marou.blogg.se/
sofie

De låter ju som om ni har en mycket bra plan! här i sverige har vi ju tyvärr inte riktigt samma problem, visst det kan bli varmt men det är ju aldrig riktigt samma värme! men vi körde liknande tänk med lill-loppan förra sommaren de dagar det var riktigt varmt!

2012-06-05 @ 13:40:10
URL: http://blomstertappan.blogg.se/
lisa

Åh vad härligt med sol, det tycker jag vi har lite för dåligt av i Sverige nu.

2012-06-05 @ 15:35:09
URL: http://lisajadeholt.blogg.se/
Moa

Tack för tipsen! Läser din blogg med stort intresse eftersom jag dels har en 3-månadersbebis själv och dels ska semestra i San Sebastian i sommar (slutet på juli). Hade varit kul om du kunde dela med dig av lite tips vad man kan hitta på med en bebis där? Och om det finns några bra restauranger som är särskilt lätta att ta med en bebis till? Har förstått att det är mycket "barhäng" och det kanske inte är det mest lyckade...

2012-06-05 @ 16:42:07
Thérèse

Vet inte hur det är nu, men när Hugo föddes så avrådde dom från att smörja barnen alls fram till ett års ålder, bättre med skugga och tunna kläder..men det är säkert olika i olika länder och som sagt, har säkert kommit andra direktiv nu, ändras ju hela tiden.

2012-06-05 @ 19:48:17
URL: http://www.theresesjosten.se
elinjosefine - lifestyleblogs

Har också läs/hört olika om solkräm och alla får ju göra som dom vill. Jag smörjer också lite på händer och fötter om det är varmt för det får ju alltid lite sol på sig om man är ute. Och samma sak med vatten. Hört massa olika... men jag gav henne mat oftare istället. Tror ni känner/vet vad som är bäst för er dotter :)



Kramar

2012-06-06 @ 14:03:20
URL: http://lifestyleblogs.se/elinjosefine

En hälsning från dig skulle göra mig så glad :)

Namn
Kom ihåg mig?

Bloggadress



Trackback