Pinchos är hett!

2012-01-10 11:22:43


Jag tycker det är så roligt att jag sett så mycket hype om Pinchos (baskisk stavning Pintxos) nu när jag varit hemma i Sverige. Det började redan i november när vi var här och i mataffären fick syn på Arla Kökets receptfolder om hur du gör dina egna Pinchos. Samma vecka när vi var hemma då så hittade mamma en mat- & vintidning med specialnummer om Norra Spanien och då såkklart en hel del även där om Pinchos. Nu har jag alltså sett reklam för Pinchos på mjölkpaketet också. Då är det väl ändå rätt etablerat eller?!?

Min gissning är att företagen vill ha nåt nytt att komma med och nu när vanlig tapas har blivit rena vardagsmaten för folket i Sverige så marknadsför de istället de baskiska gourmettapasen på bröd, Pinchos, som ett nytt spännande alternativ. Självklart för att sälja mer :)

Pinchosbarerna i San Sebastian ligger mycket tätt i gamla stan, vars område är ett av världens mest bartäta. Vi älskar Pinchos och äter några ute varje vecka. Det är en perfekt munsbit då och då till ett glas eller också äter man många i rad från olika barer och får sig en riktig Pinchosrunda. Jag lovar det mättar lika mycket som en sittande trerättersmiddag. Kul att Pinchoskulturen verkar ha spridit sig, eller ja, i alla fall marknadsförs i Sverige nu då. Här kommer några foton på Pinchos som vi ätit i San Sebastian.

 

 

 


Hälsningar
Karin

SÅ mkt gott:)

2012-01-10 @ 14:31:51
URL: http://karinolofsson.se

En hälsning från dig skulle göra mig så glad :)

Namn
Kom ihåg mig?

Bloggadress



Trackback