Världens bästa chili till nyår

2011-12-31 15:00:00
Varmrätten som vi skall servera ikväll är inget mindre än världens bästa chili. Denna vansinnigt goda chilin innhåller absolut inga bönor eller krossade tomater, som enligt receptet är bannlyst i chilikokarsammanhang. Här blir det alltså ingen direkt traditionell nyårsmiddag med skagentoast, oxfilé och glassbomb, vilket i och för sig också är gott. Men man skall alltid följa sin mage är mitt råd i såna här sammanhang och har man väl testat denna chili, så är det lätt att bli såld. Receptet kan man hitta här och den innehåller förrutom 5kg kött, en massa olika pepparsorter, corona och en flaska tequila.


Men Tequilan skall alltså inte ner i grytan om ni trodde det. Nej, den är bara till för att hålla kockarnas strupar fuktade, vilket grabbarna såklart tog fasta på :) De fick dricka mina tequilashots med kan tilläggas.

Lillis fick den äran att skära allt köttet i 2 centimeter stora bitar. Det tog ett tag.


Vasse hackade chili och här gäller det att hålla fingrarna i styr annars svider det på bra vill jag lova!


Sen var det klart för stekning av vitlök och ett berg kött.

Både oxbuljong och kokad chipotlepeppar åkte ner i det brynta köttet, fördelat på två grytor.



Sen är det bara att hälla på corona och låta chilin småkoka minst 3 timmar tills köttet faller sönder. Ikväll skall vi frossa den här godingen med riven cheddarost, créme fraiche och nachochips. Jag kan nog inte tänka mig nåt bättre sätt att avsluta ett fantastiskt år, tja varför inte säga matår, faktiskt.

Så Gott Nytt (Mat)År till er alla! Vi ses 2012 :)

Hälsningar
Linda

Verkar riktigt smarrigt!!! Gott nytt år!

2011-12-31 @ 15:14:32
URL: http://www.filippajulia.blogspot.com
Jenny - gravid i New York

Myisgt!! :)

Gott nytt år!

KRAM

2011-12-31 @ 17:14:45
URL: http://jennybenny.blogg.se/
Linnéa Turner

Jag önskar dig ett riktigt gott nytt år!! Nu är äntligen året här som du kommer att föda bebis! Hoppas att chilin smakade :)

2012-01-01 @ 01:19:09
URL: http://linneaturner.blogg.se/

En hälsning från dig skulle göra mig så glad :)

Namn
Kom ihåg mig?

Bloggadress



Trackback