Santo Tomás!

2011-12-21 09:15:00
Idag händer det grejer här i stan. Santo Tomás som firats sedan medeltiden äger rum, just idag, och varje år den 21 december runt om i Baskien. I San Sebastian innebär det att hela staden badar i Txistorra (en slags chorizokorv) som man äter med nygräddat majsbröd och så bälgas det lokal cider som aldrig förr. Vanligtvis är det studenterna i stan som säljer korv och cider ur små stånd och pengarna brukar gå till någon skolresa. Vilken bra grej va?!

För oss blir det första gången vi får vara med om detta, så det skall bli himla kul. Fast vädret kunde ju varit bättre förstårs :( Vi har också hört det ryktas om en stor, livslevande, namngiven gris som varje år "ställs ut" till beskådning för folket och som någon sedan vinner och får slaktad. Då har man nog flaskött för ett helt år sedan...den måste vi såklart också se!

Förr i tiden var detta dagen på året då bönderna besökte staden för att dels sälja sina varor och dels köpa de varor de själva saknade. Men de kom också för att betala hyra till dem som ägde deras mark, därav denna folkansamling i stan med marknader och mat på just denna dag. Kul med så gamla traditioner som får leva kvar tycker jag.

 

Jag har faktiskt ingen bild på Txistorra så ni får allt sukta över den här chorizon istället! Men som tröst kan jag alltså säga att Txistorra och Chorizo är i stort sätt samma sak. Txistorran är bara lite smalare och som ett enda långt rep istället :)


Hälsningar
carolina - självkänsla, föräldraskap & graviditet

Spännande att få ta del av alla roliga traditioner vi inte har hemma :D

2011-12-21 @ 12:29:59
URL: http://acarolinas.blogg.se/
Sjungandemamman

Ha så roligt! Fast jag tycker lite synd om grisen...

2011-12-21 @ 12:43:09
URL: http://sjungandemamman.blogspot.com
Louise - kvinnlig målare och mamma till Hampus

Tack!



Du det var en bra fråga, har aldrig funderat så mycket över det. De flesta tar förgivet att man e man när man e målare... =) Så därför döpte jag bloggen till dett, men jag sak faktiskt grubbla vidare. Mycket bra fråga!



O grattis till bebis i magen =)

2011-12-21 @ 14:28:55
URL: http://lisnilsson.blogg.se/
Eleonore

Vilken rolig tradition! De låter jätte gott med de korvarna med majsbrödet :D

Tack va kul att du tycker att det blev fint!

2011-12-21 @ 15:09:28
URL: http://www.fika.med.nöjesgalaxen.se/

En hälsning från dig skulle göra mig så glad :)

Namn
Kom ihåg mig?

Bloggadress



Trackback