Bebisars mentala utveckling, hur räknar man?

2012-09-24 13:20:00
Alltså ni som är så smarta. Igår laddade jag ner appen "Wonderweeks" som är en komprimerad version av boken med samma namn som handlar om bebisars utveckling m.m. Appen håller reda på din bebis utvecklingsfaser, vilka färdigheter som den förväntas ha vid en viss ålder och när nästa utvecklingssprång är på gång osv. Okej, tänkte jag det kan väl vara lite kul så jag laddade ner appen även om jag tidigare varit skeptisk till att lägga allt för mycket vikt kring de där utvecklingssprången. Tror nämligen att det lätt blir så att man stirrar sig blind på det där, plus att intervallerna för när "sprången" kommer är så pass stora, och varar så pass länge (med variation såklart) att utvecklingssprången tenderar att gå in i varandra....Ja, lite sådär smårörigt är det. Nåväl, nu har jag den här appen i alla fall.
 
Men det som förvånade mig var att när man skulle registrera sig bebis för att börja följa dess utveckling så frågade appen efter det datum då bebisen varit beräknad, för att på så vis räkna ut hur många veckor in i sin mentala utveckling som den befinner sig. Appen frågade alltså INTE efter datumet då bebisen är född. Detta med förklaringen att timingen på bebisens mentala utveckling är kopplad till befruktningstillfället och där med är det den beräknade födslen (40 veckor efter befruktningstillfället) som man räknar efter och som alltså är själva starten för bebisens mentala utveckling. Hm, intressant.
 
Det betyder sådeles för vår del att Lia inte alls är 22 veckor gammal rent mentalt, eftersom hon föddes tre veckor innan hon var beräknad. Enligt appen är hon snarare mellan 19-20 veckor i sin mentala utvekling. Kan det stämma? Är det så man räknar? Någon som vet?
 
 

Hälsningar
Renata

Tyckte också det var konstigt... Men eftersom Iris var en sån där extremt punktlig tjej tänkte jag inte mer på det. Jag tror faktiskt inte det har så mycket med saken att göra utan att barnets personlighet styr vad det kan/inte kan.

2012-09-24 @ 13:58:54
URL: http://renatas.blogg.se
Jenny - mammaliv i Nashville

Ja det är faktiskt så dom räknar med för tidigt födda. Är man mer än 3 veckor tidig så räknar man "korrigerad ålder". Jag har Dick aldrig brytt mig vidare om det & August följer 7månaders bebisars utveckling :)

2012-09-24 @ 15:34:35
URL: http://Jennybenny.se
Alfva - nu även med barnprylsbloggen

För tidigt födda (mer än en månad) får ju korrigerad ålder ett tag för att "Hinna ikapp", men för övriga? Nja? Jag borde räkna tillbaka 2 veckor på E, men hon verkar ligga i fas med övriga i hennes ålder. Tror också att det beror på bebis.

2012-09-24 @ 16:57:03
URL: http://blogg.loppi.se/barnprylsbloggen
Mia

Åt oss sa läkarna att det är något man kan hålla i minnet och inte vara allt för orolig om barnet är lite "efter" i utvecklingen. Men att de vid ett års ålder har de helt tagit fast de andra i den sk normala utvecklingen och annars också så är bebisarna alltid så olika så det är inget att fästa sig vid. Hos oss märkte man nog helt tydligt i början att Nora inte var riktigt färdig att födas för hon bara sov och var inte riktigt närvarande. Nu är vid 9 månader mer eller mindre på samma nivå som andra bebisar i hennes ålder. Men eftersom det redan räknas som normalt att födas vid vecka 38 så föddes Lia bara en vecka för tidigt och den tiden skulle mest ha gått åt till att samla på sig lite massa. Så hon var nog helt färdigt utvecklad och ser ut att växa fint!

2012-09-25 @ 20:27:03
URL: http://mittlillasolsken.blogspot.fi/
Lovisa

Oj, det där med bebisars mentala utveckling. *HMR* den är ju så olika och inget barn är den andra lik. Om Lia inte kan gå eller säga ett enda ord när hon är tre.... då kanske du ska fundera över hennes utveckling, men nu i denna åldern är det bara att ta det lugnt och fokusera på ömhet och glädje istället:)

2012-09-28 @ 14:39:32
URL: http://vintagemamman.blogspot.com

En hälsning från dig skulle göra mig så glad :)

Namn
Kom ihåg mig?

Bloggadress



Trackback