Recept på kycklingpuré

2012-11-27 14:15:00
 
Igår gjorde jag en sats kycklingpuré till Lia. Fem stora burkar blev det så de lär räcka i 10 dagar nu, eftersom hon äter ungefär en halv burk till lunch varje dag. Receptet har jag hittat på själv och det är inte speciellt avancerat, men tänkte ändå att jag kunde dela med mig utav det. Det är inte speciellt svårt att laga, bara lite småtrixigt och mycket disk blev det. Men när Vasse smakade av den färsiga purén så kunde han villigt ekänna att han skulle kunna äta den, så nu hoppas vi att den går hem hos Lia med ;)
 
Jag kokade 4 potatisar en en kastrull med lite vatten. I en annan kastrull kokade jag en halv zucchini och 3 morötter som jag delat i minder bitar, tillsammans med 250gram kycklingfilé (också i bitar). Därtill hällde jag i ca 2 msk hackad bladpersilja, 1 tsk curry och lite vitpeppar. Kyckling- och grönsaksblandningen fick sedan koka tills morötterna var helt mjuka.
 
När potatisen var klar så ställde jag den att svalna och kokade sedan en stor burk majs (naturell sort) i vatten under ett par minuter. Sedan mixade jag majsen och silade därefter purén genom en finmaskig sil så att skalen inte kom med. Potatisen mosade jag sedan med en gaffel och till sist mixade jag kyckling- och grönsakspurén som jag spädde med dess kokvatten.
 
När kyckling- och grönsakspurén blivit helt slät så blandade jag ner majspurén och den mosade potatisen. Allra sist tillsatte jag två teskedar solrosolja, som extra fettkälla och ja, sedan var den klar att skopas upp i burkar. Fyra av fem burkar frös jag in direkt när de svalnat och den femte burken ställde jag i kylen för den skall min lilla gourmand få smaka i dag till lunch.

Hälsningar

En hälsning från dig skulle göra mig så glad :)

Namn
Kom ihåg mig?

Bloggadress



Trackback