Genväg till eget äppelpäppelmos

2012-11-23 14:30:00
 
Hittills har jag lagat all mat till Lia själv.
Mycket pretto, jag vet, men jag tycker att det är så roligt. Dessutom är det ju så himla mycket billigare än köpematen, så redan där kan man ju vara nöjd med sin egen insats tycker jag. Jag brukar laga lite puréer undan för undan så vi har i ett par dar. Tycker det känns fräschare så och så slipper man ha frysen full av mat som räcker ända in på vårkanten ;) Men visst, det kan säkert vara smidigt att bara plocka fram löpande ur frysen med.
 
I alla fall.
När det kommer till fruktpuréerna så har jag underlättat för mig själv (och varit lite lat) genom att köpa färdigt äpplemos och använt som grund. Helt osockrad såklart och kollar man innehållsförteckningen så innehåller den bara äpplen! Inget mer. I äpplemoset blandar jag sedan ner vilken annan frukt som helst. Idag kokade jag päron och gjorde mos på. Så nu har jag kylen full av äppelpäppelmos :)
 
Hur fiffigt är inte det? Kom igen! Rätt fiffigt va?
 
Funderar på att blanda ner blåbärsmos nästa gång och se hur det kan bli....i alla fall tycker jag att detta är ett kanontips för den som vill laga sina egna fruktpuréer, och inte har något emot att ta en genväg.
Eller två.
 
Kollar man på en burk blandad fruktpuré som man köper så innehåller de ju nästan alltid till i alla fall 80% äpple ändå. Resterande frukt har de bara toppat upp med. Gör du som jag så kan du ju själv välja mängderna i din blandning.
 
Och det gillar jag.

Hälsningar
J

Jag kokar faktiskt äpplen som grund till de flesta fruktpuréer jag också, tycker att det är rätt smidigt :). Just frukt tycker jag är enklast att göra själv men ska köpa på mig lite burkar idag efter att ha lagat allt själv hittills. S kan dock inte äta så många sorter på grund av mjölkproteinallergin menmen, några i alla fall!

Svar: Duktigt att du gör äpplemos med. Lia är ju också mjölkporoteinallergisk så antar att det är käckt att fortsätta att laga själv här hemma, så vet man vad som är i.
Spanienfrugan

2012-11-23 @ 14:45:45
URL: http://familypacking.wordpress.com
Karolina, mamma till My ❤

Smart!!

2012-11-23 @ 14:46:44
URL: http://Lillamys.blogg.se
Anonym

Tycker inte alls det är pretto att laga barnmaten själv, det gjorde jag också för att det kändes bäst så - varför ska bebisar få burkmat när vi vuxna inte äter det själva? Dessutom var det ju så otroligt enkelt att fixa bebismat. So keep it up! Heja dig!
Hälsningar från Madrid

Svar: Så sant det där om att man inte själv äter burkmat....Trevligt med madridhälsningar!
Spanienfrugan

2012-11-23 @ 17:58:01
URL: http://grrringo.blogspot.com
Elin

Jag gjorde alltid egen mat till min tjej i början. Sedan köpte jag burkmat för att jag tänkte att det skulle vara bra att ha hemma. Och när man använde dom så blev man lat och fortsatte köpa, haha :) Men nu har jag börjat laga igen! Fast jag brukar frysa in maten. Jag brukar försöka ha ca tre olika rätter i frysen så maten blir lite varierad. Och så brukar jag göra ungefär 5 portioner av varje rätt. :) Då blir det inte liggande jättelänge i frysen här :) Frukt däremot köper jag i burk faktiskt, förutom banan.

2012-11-23 @ 18:31:02
Charlotta

Tack för bra tips!! :)

2012-11-23 @ 19:58:30
URL: http://bagarebebis.wordpress.com
Ika

Åh va smart! Jag provade göra egen äpple päron puré en gång men gjorde bara av frukt, och det tyckte min dotter om :)

Vi köper burkmat men känns som att egenlagad vore bättre. Har du något bra recept på barnmat du vill dela med dig eller något förslag? :)

Svar: Jag har kört helt enkla recept som jag själv kommit på. Haha, är ju inte så svårt. Det är bara att tänka protein, kolhydrater och grönsaker. Sen kryddar jag så som jag själv hade velat äta (dvs med curry, persilja, timjan, peppar m.m) fast lite mildare då såklart och naturligtvis inget salt i. Får väl se om det blir något inlägg om detta vid tillfälle... :)
Spanienfrugan

2012-11-24 @ 01:59:00
URL: http://emelieeriika.blogg.se
Therese

Gud vad smart det finns nog inte här hemma. Jag brukade göra mat till Hugo men inte Viggo för han matvägrade mest hela tiden så det var inte värt det.

2012-11-25 @ 21:59:14
Isa

Jomlans bra att ni har äppelmos som bara innehåller äpplen. Jag har bara hittat osockrat mos som innehåller konserveringsmedel och sötningsmedel. =( Men med 5 äpplen kommer man långt. Jag kokar hela skiten, förutom skalen. Sen mixar jag som du med vad jag hemma. Idag gjorde jag en med hallon en med kiwi och en burk smaksatte jag med kanel och kardemumma.

Riktigt mat däremot, det köper jag. Men My är så liten i maten. En burk smaskar hon på i 3 dagar. Men ska ta tag i det. Ja menar hur svårt är det? =)

Svar: Det lät gott med kiwi och hallon i!
Spanienfrugan

2012-11-26 @ 20:16:45
URL: http://www.sladdisa.wordpress.com

En hälsning från dig skulle göra mig så glad :)

Namn
Kom ihåg mig?

Bloggadress



Trackback