Ofrivillig weekend i Madrid

2012-06-18 10:00:00
Helt ofrivilligt kommer vi näst, nästa vecka att ta en tripp till Madrid. Jag har visserligen velat besöka den spanska huvudstaden länge, för jag har aldrig varit där förrut, men jag hade hellre väntat tills Lia blivit lite större. Men nu måste vi åka dit för att fixa pass till lillan på svenska ambassaden, så det är bara att packa väskorna och ta tåget 5 timmar och 20 minuter dit om vi vill kunna flyga hem till Sverige i sommar. Eftersom ambassaden bara har öppet på vardagar (hela 2,5 timme för passansökan) så planerar vi att åka en torsdag till söndag, så att vi kan få till ett pass på fredagen. Sedan har vi fredag eftermiddag/kväll och lördagen till lite turistande innan vi åker tillbaka med tåget på söndagen.

Egentligen ville vi åkt redan denna veckan, men så är det ju midsommar på fredag så då har dem ju inte öppet. Tänk vilket litet äventyr det kan bli av att skaffa sig ett pass liksom. Och dyrt dessutom! Bara passet går på 1600kr, lägg sedan till tågresor och hotellnätter. Och just det ja. Sedan måste vi åka en tur tillbaka till Madrid för att hämta ut det färdiga passet med. Men då får nog Vasse åka själv. Så jävla typsikt att konsulatet i Bilbao lagts ner, hade det funnits kvar så hade vi kunnat spara lite tid och pengar i alla fall :(


Lia är nöjd i alla fall :)

Hälsningar
Sandra

Hinner ni få passet i tid då? Mamma sa att det kunde ta upp till 6 veckor att få passet.

2012-06-18 @ 11:07:44
Ellinor

Det är alltid trevligt att resa och upptäcka nya platser, men kanske inte när det blir påtvingat på det viset. Ni kommer säkert att få en fin vistelse trots allt och med ett nytt pass (vilket man förvisso inte behöver inrikes) får ni säkert flera möjligheter att åka tillbaka när lilltjejen blir större också!

Har du förresten något favoritresmål i Spanien?

Kram

Svar: Jag är inte särskilt berest i Spanien, så nej det kan jag inte säga att jag har. Dock vill jag gärna besöka Gibraltar och Valencia vid tillfälle. Har hört gott om dessa platser!
Spanienfrugan

2012-06-18 @ 11:23:00
URL: http://ellinorsworld.blogspot.com
Maria

Hoppas det går smidigt, till skillnad mot hur det var för oss. Vi gjorde ju å andra sidan inte passet på ambassaden så det går säkert bättre för er;)

2012-06-18 @ 14:23:12
URL: http://marou.blogg.se
Emmy

Oj himlarns vilket dyrt pass det blev! Men får man komma hem och träffa fmilj och vänner så är det ju värt det. Alltid kul och se nya ställen om än det inte blri som man tänkt det. Hoppas det blir en fin tripp för er :-)
Hur snabbt gör dom klart pass där? Är det lika som här på 5dagar?

Svar: 10-21 dagar tror jag att det skall ta...
Spanienfrugan

2012-06-18 @ 22:04:21
URL: http://bemlan.blogg.se
Lina

Gud vilket meck för att fixa ett pass liksom, en riktigt dyr historia det där. men vad härligt att få åka till Madrid. Ni får njuta till fullo av den lilla minisemestern :)

2012-06-18 @ 22:49:52
URL: http://vardagslivochbarn.blogspot.com
Mrs Oikaris

Vi ska få passet på 2 veckor.. Lär gå snabbare till Spanien! Finns det inget konsulat närmare som de kan skicka vidare passet till? Yoshis pass skickar de till Bali. Tack och lov!!

Annars kan jag trösta er med att det antagligen är lättast att resa med barn medan de fortfarande är så där små, orörliga och lättsövda.. :D

Svar: Nej tyvärr har de lagt ner vårt närmsta konsulat så det är lik långt till ambassaden som till konsulatet nu. Knäppt!
Spanienfrugan

2012-06-19 @ 14:13:54
URL: http://theoikaris.com

En hälsning från dig skulle göra mig så glad :)

Namn
Kom ihåg mig?

Bloggadress



Trackback