Lite inspiration ur släkten kanske?

2012-01-22 09:45:00


Det här med att namnge sin lille knodd är definitivt ett kapitel för sig känner jag. Klart att vi har lite tankar och idéer på namn, men det känns ändå som att vi långt ifrån har spikat något. Mest troligt blir det nog en liten lista med ett par alternativ som vi håller öppna tills vi fått träffa Pyret och känner vad det är för en vi fått på halsen ;) Pojknamn tycker vi känns absolut svårast, så det hade ju varit smidigt med en flicka...fast självklart spelar det ingen roll. Sedan skall man ju ha ett mellannamn också...ja, det är sannerligen inte lätt! Så jag tänkte att man kanske kunde hämta lite inspiration ur släkten?

Min mors sida har sammanställt en fin släktbok med de släktingar som mynnar från min gammelgammelmormor och alla de 17 barn som hon fick. Kanske kan man hitta nåt passande där? Visserligen är den delen av släkten dansk, och jag tror inte att vi skall ha en Karen eller Preben, men många av namnen skulle absolut kunna funka.

Vad sägs om Ejnar, Laura, Anine eller kanske Pål? :) Ja, vi får väl se. Lite roligt med ett släktnamn hade det i alla fall varit.

Hälsningar
Karolina, gravid i v. 34 ♥

Va roligt med en släktbok!

Vi har också supersvårt att komma på namn, speciellt killnamn!

Hoppas ni kan hitta något fint släktnman:)

2012-01-22 @ 10:02:34
URL: http://lillamys.blogg.se/
Susanne

Spännande med släktbok! Själv har jag släktforskat, men det lilla jag tog reda på att borta. Så håll i hårt :)

Anine är ett jättevackert namn, jag hade ett "dagisbarn" som hette så & jag har själv tänkt på det namnet.

Tack för din kommentar, önskelistor är roliga att göra. Du får prenta ner saker du vill ha till dig själv, bebben & hela familjen. :)

2012-01-22 @ 12:03:01
URL: http://blueangel.blogg.se/
Felicia

svar: vi hade en super dag :)

2012-01-22 @ 12:21:02
URL: http://feliciaslindblom.blogg.se/
Min plats i solen

Vilken fin skatt! En egen släktbok borde vi alla ha. Det är kanske inte konstigt att släktforskning är väldigt populärt. De flesta av oss har säkert ett behov av att veta mer om vårt ursprung.



Det där med namn är inte lätt. Men spännande. Våra döttrar fick båda sina tilltalsnamn på bb strax efter att de var födda. Med äldsta dottern var det maken som tyckte att hon såg ut som en tjej med det namnet och så fick det bli och med yngsta dottern var det jag som tyckte att hon såg ut som en med just det namnet och då blev det så. Släktnamn fick de med sig båda som andra namn. För oss gick det väldigt lätt med namnen men vi har vänner som det tog månader efter barnets födsel att komma överens om ett namn. ;)



Ha en fin söndag!



Kram Lotta

2012-01-22 @ 16:09:01
URL: http://minplatsisolen.blogspot.com
ida-maria, mammablogg från Nacka med BF 22/4

Vi hade oxå en lång lista med tänkbara flicknamn. Men nu blir det ju en pojke och vi fick genast problem. Vi hade verkligen NOLL tänkbara namn efter ultraljudet!



Dock, från en blixt från klarblå himmel, så poppade det upp ett namn som vi till 99% ska döpa pojken till. Nice!



Så jag förstår erat dilemma. Vad för typ av namn gillar ni? Gammeldagsa, moderna, engelska, nordiska??

2012-01-22 @ 19:53:32
URL: http://blogg.loppi.se/idamaria
Linnéa

Vi tog Grace från min mans gammel faster! Och Ines (hennes andranamn) från min gammelfarmor. Ines hade jag också gillat som första namn, men ett gammalt ex till min man hette så, så han föredrog Grace :)

2012-01-22 @ 22:46:04
URL: http://linneaturner.blogg.se/
jenny

Jag tycker att det där med vagn var ett gissel men vi hade så liten bil att vi valde mellan en dyr vagn som fick plats i bilen elr en ny bil. Då var det lättare. Nu har vi fått köpa ny stor bil och är i funderingar på dubbelvagn elr ståplatta..

Men jag hade velat ha en mix av flera vagnar för att bli nöjd haha så lycka till i barnvagnsdjungeln.

Har inte hört något om britax och känner ingen som har en, men brio har jag hört gott om.



Det med namn är så kul. Vi hade Alma till Astrid men sen när hon kom så passade det inte för hon var en Astrid.. konstigt men ja vi ändrade.

Kram

2012-01-22 @ 23:09:14
URL: http://hyperballad-poetry.blogspot.com

En hälsning från dig skulle göra mig så glad :)

Namn
Kom ihåg mig?

Bloggadress



Trackback