Resultatet av en julklappsspaning

2011-12-04 14:45:34

 

Hur gick det då med julklappsspaningen igår? Hm, sådär va. En enda, ynka julklapp fick vi med oss hem. Knappast godkänt va? Men mysigt hade vi. Bussen ut till stans största köpcentrum Garbera, som jag alltid tänker heter Gerbera, tog 30 min ungefär. Köpcentret är för att citera vår kanadensiskevän här "Nästan för stort för européer men alldeles för litet för amerikaner". Och vi som bott i USA och besökt deras "Malls" blev väl aningens besvikna på utbudet. Plus dock för den mysiga juldekorationen!

 

Jätteversionen av den mataffär vi brukar handla i var nog det bästa med stället ändå. Affären kändes som en exakt rip off på WallMart då man kunde köpa allt från strykjärn, tv-apparater och plastmuggar till söta gosedjur, ost och sprit. Och där mina vänner, gjorde vi ett fantastiskt fynd. Vi hittade guld i mejerihyllan skulle man kunna säga. Där uppradade bland tusen och åter tusen småyoghurtar, som spanjorerna äter så det sprutar ur öronen, fann vi det här:

 

 

Vilken lycka! Vi slog till på tre burkar direkt. Är det nåt vi saknar här så är det ju mejeriprodukterna hemifrån i allmänhet och crème fraiche i synnerhet. En rejäl klick åkte ner direkt i morgonens äggröra och fler rejäla klickar skall få toppa min smarriga Chili con carne ikväll.

 

Ibland har man tur alltså. Men mest skulle jag tro att vi har alla satans fransmän som cirkulerade runt i köpcentret att tacka för detta. Med kanske uppskattningsvis en mil till franska gränsen så är det nog enbart deras förtjänst att denna syrliga mjölkprodukt hittat till en spansk mataffär. För tro inte att spanjorerna använder den. Nej, nej. De har nämligen ingen aning vad man pratar om när man nämner mjölkprodukter och matlagning i samma mening.

 


Hälsningar
Helena

jag har inte heller kommit så långt i julklappshandlingen.. inte köpt en enda :)

2011-12-04 @ 18:35:59
URL: http://helenaskvarter.blogg.se/
Min plats i solen

Jag som brukar vara duktig och ha fixat julklapparna innan december startar för att slipap all julträngsel är helt off i år. Har fortfarande en hel del kvar att fixa. Jag skyller på den milda vintern. Det är svårt att få till den rätta vinter- och julstämningen när det är rena vårvädret utomhus och det inte ens behövs vantar, mössa eller vinterjacka. Det känns som vi får jobba lite mer för julkänslan i år. ;)



Vad bra att ni hittade creme fraiche och nu vet ni var ni ska bunkra upp någonstans. Just det där märket fin faktiskt i vår lokala butik här i södra Sverige också. :)



Ha en fin kväll och hoppas att Chilin smakade extra gott med creme fraiche!



Kram Lotta

2011-12-04 @ 19:03:08
URL: http://minplatsisolen.blogspot.com
Postadress Torslanda

Tack för din fina hälsning på min blogg - nu hittade jag hit. Härligt med liv i Spanien och bebis i magen. Har förstått av många utlandsvänner att mejlerihyllan är det som saknas i många länder. Ha en skön kväll!

2011-12-04 @ 19:27:42
URL: http://www.postadresstorslanda.blogspot.com
Sandra

Jag ska hälsa att Mikael tyckte att du skulle döpa bloggen till Spanska frugan istället. Han och pappa tyckte att det var väldigt mycket "Göteborgs-humor" över det namnet....



Becky hälsar också att hon tyckte att om ni får en pojke ska han heta Melvin. Det tyckte hon var ett fint namn :)

2011-12-04 @ 19:48:45
URL: http://parole.blogg.se/
Linda

Vi har nått som heter Al Campo här, en gigantisk mataffär där dom säljer denna creme fraiche :)



Åh nej! Nu är det dags för dig och leva efter graviditetsreglerna! Kan inte vara lätt att ställa om sådär :) nu inför jul heller!



Har ni fått nån julstämning där uppe?

2011-12-04 @ 20:06:43
URL: http://llinda.blogg.se/
Johannaty Ciara & fotbollslivet

Men jag förstår lyckan du känner just nu haha :)

2011-12-04 @ 20:34:14
URL: http://johannaty.blogg.se/
Maria - mamma till Liam ☆

första året var jag au pair, andra året pluggade jag modemarknadsföring :)

bodde i Milano

2011-12-05 @ 08:01:51
URL: http://fashionstars.blogg.se/
Camilla

Hahaha...vad lustigt. Jag läste just Gerbera. Fick gå till tillbaka och då såg jag att det stod Garbera :)

Vi åkte till stan i går och gjorde bort några julklappar. Inte alla,men nu har man i alla fall börjat :)

Kram på dig!

2011-12-05 @ 08:32:42
URL: http://cammo69.blogspot.com
Fina Frun

Förstår att ni blev glada över att hitta creme fraiche! Vet hur det var... saknade filmjök!



SV: Jo, jag födde vår dotter i Las Palmas, eller rättare sagt det var där jag blev inlagd efter födseln. Själva förlossningnen höll på att ske i ambulansen, så de fick köra in till en vårdcentral där jag födde i en gynstol.



På sjukhuset var de väldigt måna om att mamman skulle vila. Så de tog bayn hela tiden, för att hon inte skull "störa", vilket gjorde mig tokigt nervös! Det slutade med att hon sov i min famn. Jag ville ju ha henne nära mig!



Amningen var inte heller något som de uppmuntrade. De gick runt och delade ut flaskor på bestämda tider och när jag tackade nej till detta så himlade de med ögonen.



De ville också ta hål i dottens öron och tvinga henne att ta napp. Mycket bestämt fick jag protestera mot båda.



Kram/Fina Frun

2011-12-05 @ 09:42:27
URL: http://finafrun.se/tavling-line-by-maria/
Anna Mummy To Be

Jag har bott i Spanien i stora delar av mitt liv och just den där burken köpte vi på Lidl. Hur skabbigt man än kan tycka att affären är så har dom mycket som påminner om Svensk mat!

2011-12-05 @ 10:55:49
URL: http://babybaltzer.blogg.se/

En hälsning från dig skulle göra mig så glad :)

Namn
Kom ihåg mig?

Bloggadress



Trackback