200 regndagar per år

2011-12-03 10:00:00


När det regnar i San Sebastian, och i hela Baskien för den delen, då regnar det vanligtvis ordentligt. Igår tror jag inte att vi fick de där 22mm regn som meteorologerna utlovat, men regna det gjorde det. Och mer av den blöta varan väntas under helgen. Jag är mycket nöjd med att jag bemödat mig med att konka hit mina gummistövlar ifrån Sverige, så att jag aldrig behöver oroa mig för dränkta fötter och lunginflammation. Vilken total befrielse det är att sticka ner tassarna i dessa gummisköldar till skor mot all väta och obehag. Sedan kan man fritt plaska runt i vilka vattenpölar som helst. Fantastisk uppfinning får jag säga!

Enligt den guidebok om Baskien som jag fick innan jag flyttade ner hit så faller det lika mycket regn här som det gör på västra Irland. Hela 200 regndagar per år har vi enligt statistiken. Helt otroligt! Inte undra på att Baskien är så grönt. Dock kan jag inte påstå att det känns som att det regnat speciellt mycket under mina 10 månader här. Så det måste ha varit ett ovanligt fint år ur vädersynpunkt. Eller också så är det för att man är från Göteborg och är så van vid kasst väder att man inte tänker på det ;) Fast för min del får det gärna regna lite då och då om man får ha strålande sol och allt mellan 15-25grader där emellan. För det skulle ju liksom aldrig hända i Göteborg där vädret mest är rått och blåsigt mellan regnperioderna.

Nu skall vi ta bussen till det stora köpcentret som ligger lite utanför stan. Julklappsspaning står på schemat. Ha en fin lördag.

Hälsningar
Anonym

Känner igen det där med utomlandsregn:)

2011-12-03 @ 10:14:51
URL: http://karinolofsson.se
Johannaty

Taskigt väder i göteborg kan jag verkligen hålla med om. Regnet öser ner och ingen snö i sikte än. jag som i grunden är norrlänning, inte för att det var bättre där. Gbg är dock en fantastisk stad decembermånad men mycket av det står liseberg för :) älskar att se ut över den julpyntade staden, så mysigt :)

2011-12-03 @ 12:30:14
URL: http://johannaty.blogg.se/
Sandra

Ni får berätta hur detta köpcentrum är sedan. Har ni varit där förut? Annars kanske vi måste ta en sväng dit när jag kommer och hälsar på om det finns en massa bra shopping där. Hoho!

2011-12-03 @ 13:41:00
URL: http://parole.blogg.se/
Linnéa

Hur tittar spanjorerna på dig när du traskar runt i gummistövlar?



Regn är mysigt! (dock kanske inte varje dag..) men en kall höstdag/vinterdag med regn som smattrar mot fönstret, en film och lite tända ljus. Kan inte bli mysigare!

2011-12-03 @ 23:16:11
URL: http://linneaturner.blogg.se/
Sofia

Jag är riktigt glad att vi endast haft typ en vecka regn denna hösten. Känns kanon! Men tyvärr verkar det som att det börjar nu istället, det har regnat konstant hela helgen.

2011-12-04 @ 18:57:27
URL: http://www.intheheadofs.se/
Anna Mummy To Be

Min mormor och morfar har "landställe" där upp i Baskien just för att dom tycker att det påminner om Sverige, det ska tydligen till och med finnas blåbär :D

Här i Skottland kan man ju säga att det regnar en hel del med :P

2011-12-05 @ 10:57:57
URL: http://babybaltzer.blogg.se/

En hälsning från dig skulle göra mig så glad :)

Namn
Kom ihåg mig?

Bloggadress



Trackback