Den baskiska jultomten

2011-12-18 10:58:12

Här ser ni baskernas motsvarighet till vår jultomte. Det är alltså denna man som kommer med julklappar till barnen natten den 24:e december runt omkring i Baskien. Enligt den baskiska mytologin så är han en jätte som härstammar från tiden före kristendomen och jesusfödelse, då jättarna levde vid sidan av människorna i Baskien. När kristendomen sedan kom så var emellertid jättarnas tid över och sägnen säger att den enda överlevande jätten var denna man, som kallas Olentzero på baskiska.


Nu ser vi såna här dockor av denna bondejätte över hela staden och den allra största har de placerat över ett av varuhusen i stan. Jag tycker han är lite söt den här mannen! Hoppas att han har en klapp med till mig också...fast det är klart jag är ju inte här den 24:e december.

Hälsningar
Sjungandemamman

Han ser inte riktigt lika mysig ut som jultomten på nåt sätt =)

2011-12-18 @ 17:42:22
URL: http://sjungandemamman.blogspot.com
Att vara någons fru

Hmm, tycker han ser små-creepy ut faktiskt... :)

2011-12-19 @ 19:38:09
URL: http://attvaranagonsfru.se

En hälsning från dig skulle göra mig så glad :)

Namn
Kom ihåg mig?

Bloggadress



Trackback