Bland korv, cider och diverse djur i staden

2011-12-22 14:00:00
Nu är det dags för oss att ta planet hem till Sverige. Trots generalstrejk i Belgien (vi ska mellanlanda i Bryssel) så verkar det som att vi kommer att komma iväg som planerat. Yeey! Undertiden vi spenderar tid på två av världens kanske tråkigaste flygplatser och på 10 000 meters höjd, så kan ni få roa er med en kavalkad av bilder från gårdagen. Dagen då korv, cider, traditionella dräkter, regn, regn, mera regn och diverse djur fullkomligt tog över staden. Trots helt bedrövligt väder så hade vi en riktigt kul dag under vårt paraply. Vi fick dessutom höra att vädret brukar vara kasst på Santo Tomás så allt var visst i sin ordning :)


Vem behöver riktigta instrument att spela på när man kan samla ihop lite gammla brädor och vedträn? Trots att det lät riktigt bra och var skitcoolt, så blev jag ändå inte så imponerad att jag bara var tvungen att köpa cd-skivan de sålde ;)


Paj någon? Vi provade dem aldrig men de såg fina ut.


Baskerna är mycket för traditioner och extremt stolta över sin historia så det var många som hade klätt sig i tidstypiska kläder för den här högtiden.


Det rådde ingen tvekan direkt om att brödet var nybakt och korven nygrillad :) Det är såna saker som gör att det smakar så mycket bättre! Det, och så faktumet att man står ute och äter.





Txistorra en talo! Korv i nygräddat majsbröd. Inte så dumt får jag säga, men jag föredrar nästan korven i vanligt baguettebröd som annars är standard. Majbrödet var väldigt kompakt och mättande.


Några flaskor av den lokala äppelcidern slank också ner bland herrskapet under dagen. Till vänster ser ni vår vän Iñigo hälla upp cidern enligt kotym, högt uppifrån, så att cidern som  saknar kolsyra blir lätt porlande.



Sist men verkligen inte minst så spanade vi också in djuren som kommit till stan! Grisen, som tyvärr var svår att fota när den låg ner hade fått namnet Felixi och sades väga hela 350 kilo. Jo, jo det hade blivit en rejäl julskinka det om man kammat hem den! Tjuren som vi också såg var lätt den största tjur jag någonsin sett! Den var helt overkligt stor och vägde 1500 kilo. Så den hade man nog inte velat bli trampad på tårna av. Vad åsnorna vägde har jag ingen aning om men så äter man väl inte heller åsna? ;)




Efter en stunds uppehåll så började regnet åter strila, så då rörde vi oss i riktningen mot en bar i närheten av torget vi befunnit oss på. På baren var det klastrofobiskt trångt och vilken svensk som helst hade vänt i dörrn, men våra spanska vänner ledde vägen. Sen så vips hade de fixat oss 2 kvadratmeter och lite barhängsyta för att värma våra frusna stjälar.



Sista stoppet för dagen blev på en bar som jag tycker har så himla mysig inredning. Där drack vi kaffe (öl för vissa) och passade sedan på att fånga ett bakverk, från ett stånd som sålde diverse godsaker precis utanför, på vägen ut igen. Santo Tomás kan jag absolut tänka mig att fira igen! :)

Hälsningar
Elin

Vädret är sig likt ser jag ;)

Men gud vad jag längtas tillbaks, helt sjukt gott med txistorra, jag blir galen!

Och vad fin du är om magen förresten :) Kram!

2011-12-22 @ 14:54:16
URL: http://minbebis.com/blogg/nothingglamorous/
La Madrileña

Hola, vilket coolt ställe, det som är lite vintage. :-)

2011-12-22 @ 21:18:19
URL: http://franmadridtillhimmelen.blogspot.com/
Helena

tack snälla. Vilka fina bilder du har tagit. Hoppas ni får det en jättebra jul och vistelse här hemma. Kram på dig söta du

2011-12-22 @ 22:16:39
URL: http://helenaskvarter.blogg.se/

En hälsning från dig skulle göra mig så glad :)

Namn
Kom ihåg mig?

Bloggadress



Trackback