Dags att reda ut ett och annat

2012-02-03 15:30:00


Jag får ofta frågor här på bloggen i stil med: "Vad gör ni i Spanien?", "Hur länge skall ni bo där?", "Är din man spansk?" o.s.v. Oftast så försöker jag svara på dessa frågor omgående till respektive som undrat...men jag tänkte att det kanske ändå inte skadar att förtydliga vår situation lite i ett inlägg. En del matnyttigt finns ju att hitta i min beskrivning i menyn här också, men såklart inte allt. Så här kommer då ett litet klargörande :)

Min man, Vasse, är inte spansk även om han må ha ett udda namn för en svensk. Detta beror på att han är född i Rumänien och flyttade till Sverige först vid 9års ålder. Han har växt upp utanför Helsingborg och vi träffades under tiden han doktorerade i Göteborg, som är min hemstad. Det faktum att han inte är spansk gör vår tillvaro här i Spanien än mer spännande tycker jag, för det betyder att vi båda är främmande inför den kultur som råder här och dessutom kunde ingen utav oss spanska när vi flyttade hit. Och spanska är det som gäller överallt i denna stan förrutom på Vasses jobb där dem pratar engelska. 

San Sebastian är en liten stad med ca 180.000 invånare som ligger i regionen Baskien, vid kusten i norra Spanien, endast 20km från den franska gränsen. Det betyder att vi inte bor på Solkusten i Spanien, om man får kalla det så, och vi har därför inte heller det klimat som de spanska städerna runt medelhavet erbjuder. Här badar vi i Atlanten och sanningen är att det är rätt kallt i vattnet, åtminstone i början av sommaren. I Baskien sägs det att det regnar lika mycket per år som det gör på västra Irland, därav det gröna, bördiga landskapet som karaktäriserar regionen.

Jag flyttade till San Sebastian i februari 2011 och Vasse i november 2010, i samband med att Vasse blivit erbjuden en forskartjänst på ett internationellt fysikcenter här. Denna tjänst innebär att han får forska på heltid inom sitt ämne (som jag inte vill tråka ut någon med här, hehe), så han undervisar alltså ingenting alls. Kontraktet för tjänsten är på upp till 4 år, så ja det är möjligt att vi stannar i 3 år till. Det vet vi ännu inget om. Planen när vi flyttade hit var att stanna här under i allla fall minst 2 år, vilket det alltså blir nu till hösten, men så har det ju kommit in ett litet Pyre i bilden också...

Vad jag gör här i Spanien brukar många också undra över och det har jag skrivit ett inlägg om här. Då har vi förhoppningsvis rett ut ett och annat, även om det kanske blev ett lite långt inlägg :) Ni skall veta dock att ni alltid är välkomna att fråga saker, för det är ju den delen av dialogen som är så rolig med bloggen också.

Hälsningar
karolina, gravid i v. 36 ♥

Va kul att du skrev ett inlägg om hur allt ligger till! Vad härligt att staden/landet/kulturen är lika spännande för er båda.

Kram

2012-02-03 @ 15:55:18
URL: http://lillamys.blogg.se/
karolina, gravid i v. 36 ♥

p.s underbar bild på er! ♥

2012-02-03 @ 15:55:54
URL: http://lillamys.blogg.se/
Anna

Vad kul att få läsa bakgrundshistorien om hur ni hamnade där ni är!

Och grattis till 6 fina år tillsammans!

2012-02-03 @ 16:18:12
URL: http://palandetmotskogen.blogspot.com
Moa - Dagens blogg tävling ♡

Svar: ja super gott :)

2012-02-03 @ 19:24:08
URL: http://FUCKINGPOSERS.SE
Lilla Elin [drömmen om ett barn]

ja det ska bli helt underbart :D

2012-02-03 @ 19:35:42
URL: http://lillaelins.blogg.se/
Hanna - Mode, smycken och min vardag

Spännande att bo i ett annat land. :-)

2012-02-03 @ 19:36:18
URL: http://hannafialotta.blogg.se/
Marie

Åh vad roligt att du kommenterade i min blogg så att jag hittade till din! :) Gud vad härligt att testa på Spanien i några år och ett stort jättegrattis till lilla pyret i magen! :)

2012-02-03 @ 19:59:48
URL: http://marieguld.blogg.se/
Linda

Tänkte faktiskt på det häromdagen hur ni hamnade där:)

2012-02-03 @ 20:24:37
URL: http://www.filippajulia.blogspot.com
Caroline

Roligt att få lite bakgrund. :) Hemmafru är inte helt fel, det är jag med. Fast en pluggande till sådan. Min utbildning: lärare, innebär mycket eget pluggande = mycket tid hemma. Men nu är jag bara mammaledig. Har inte tid för så mycket annat än bebisen. Roligt om man hinner dricka en kopp kaffe i lugn och ro ibland. He he. Så ta vara på din egentid innan pyret anländer. :)

Jenny - gravid i New York

Perfekt! Nu behöver jag inte fråga någonting. Jag har nämligen undrat lite.. :) Andrew, min man, bodde i San Sebastian under ett år när han var yngre & älskade det!



Och det där med vikt är ju så himla konstigt. Jag tycker jag äter som en älg men det händer ingenting på vågen & somliga går upp 30kg & sen bara rinner det av dom på några månader.

Huvudsaken är att våra bebisar är friska :)

2012-02-04 @ 00:15:21
URL: http://jennybenny.blogg.se/
Lina

hej!

Jag pluggar till sjukgymnast nu och jag är 25 år. Sommaren som kommer lär bli min sista med "sommarlov" så jag funderar på att jobba utomlands. Eftersom jag gillar den spanska kuturen /språket och surf så blev jag intresserad av San Sebastian.

Har du några tips på jobb att söka? Personer att kontakata?



Jag skulle verkligen uppskatta lite vägledning!



MVH Lina

2012-02-04 @ 00:23:11
helena

vad roligt att få veta lite mer :) Har också funderat lite på hur det ligger till men inte velat vara nyfiken och fråga :)

2012-02-04 @ 11:20:48
URL: http://helenaskvarter.blogg.se/
Frida - Gravid Militärmamma

Ja, det förklarade ett och annat! Vad roligt att läsa, tack för att du delade med dig!

2012-02-05 @ 00:22:41
URL: http://militarmamman.wordpress.com
Emma says style, love & rock and roll.

Kul att läsa om :)

Mia

Vad roligt! Vilket äventyr.. och jag tycker ni bara ska vara glada att ni inte hamnat på Solkusten som är så exploaterad. San Sebastian har jag hört ska vara hur vackert som helst. Kommer ihåg Gwyneth Paltrows spanska matreseprogram som besökte staden och det var bara en orgie i vackra bilder. :)



Mitt första besök härinne för övrigt, I'll be back! :)

Kram

2012-02-08 @ 10:05:44
URL: http://www.theswedishgirl.blogspot.com

En hälsning från dig skulle göra mig så glad :)

Namn
Kom ihåg mig?

Bloggadress



Trackback