Middagstips! Köttfärsomelett i ugn

2012-11-08 15:32:54
Den här köttfärsomeletten tycker jag är så himla god. Det var andra gången vi gjorde den nu, minns inte vart receptet är lånat någonstans ifrån för jag har det uppskrivet i min bok. Men här kommer det i alla fall för den som vill prova! Vi kolhydratsnördarna hade såklart bröd till, men för den som undviker sånt så är det ju perfekt mat eftersom det är en omelett i botten. Sen är det både enkelt att laga och fasligt gott med.
 
Köttfärsomelett i ugn, ca 4 port
 
Botten
5 ägg
1dl grädde
1tsk oregano
salt, peppar
 
Toppning
500gram köttfärs
Ett gäng champinjoner
1 burk krossad tomater
1/2 gul lök
1 vitlöksklyfta
1 tärning köttbuljong
1 tsk timjan
En skvätt rödvin/balsamico
En skvätt kinesisk soja
1 ask cocktailtomater
 
Ostsås
1,5 dl grädde
1dl creme fraishe
2dl riven ost
salt, peppar
 
Sätt ugnen på 200 grader. Hacka all lök och bryn färsen i en stekpanna. Rensa svampen och skiva. När färsen är brynt häller du ner löken och därefter svampen samt timjanen. På med krossad tomater och ner med en skvätt rödvin eller balsamico. Smula ner buljongtärningen och häll på en skvätt kinesisk soja. Låt alltsammans puttra ihop.
 
Undertiden blandar du omelettsmeten. Smöra en form (ca 15x20cm) och häll ner smeten där. Grädda i mitten av ugnen ca 10 min tills omeletten fått fin färg och rest sig. När omeletten är klar tar du ut den och häller på köttfärstoppingen som kokat färdigt. Blanda sedan samman ostsåsen och häll över köttfärstoppingen. In med allt i ugnen ca 10 min till. Osttäcket skall ha fått fin färg innan du tar ut den. Toppa omeletten med cocktailtomarer som du skurit i halvor. Klart! Servera med en blandsallad.
 

Hälsningar
AnnaMalin

Mumsigt tips, ska jag komma ihåg! :-)

2012-11-08 @ 16:56:40
URL: http://annamalinsrum.blogg.se
eastcoastmomusa, Spain

Det låter jättegott och passar hela familjen, även våra petiga kids. Ska laga det här nästa vecka!

2012-11-09 @ 13:32:07
URL: http://grrringo.blogspot.com

En hälsning från dig skulle göra mig så glad :)

Namn
Kom ihåg mig?

Bloggadress



Trackback