Sovmorgon, bullbak och pluttelandets firande

2012-02-21 11:27:47

 

Här tog man sig sovmorgon i morse minsann. Gott, gottigottgott. Sedan satte jag fart med att sätta en semledeg till dagens traditionsenliga bakning. Tyvärr fattades det mjöl mitt uppe i allt dock, så det var bara att kasta sig ner i hissen och fixa det på närmsta ställe. Puh! Nu står i alla fall degen på jäsning och jag håller tummarna för att det blir saftiga goda bullar av det här. Jag har gjort en modifikation av Trattorias semlebullar, dvs jag hade inte färsk jäst och kesella, men det skall säkert gå vägen ändå :) Kardemumma hade fina mannen hittat i en butik åt mig förra veckan. Dock var det hela kardemummakapslar med fröna väl gömda inuti så det var rätt pilligt att få ut fröna innan dem gick att mortla. Men semlebullar utan kardemumma var ju liksom inget alternativ!

 

Jag lyssnade på ett program på P3 igår när jag var ute och promenerade och då pratade de om hur roligt vi svenskar egentligen firar denna dagen, fettisdagen. Jag menar i andra delar av världen så firas ju Mardi Gras med värsta festen. Folk klär ut sig, det är karnevaler och galna upptåg och vad gör vi här i Sverige på denna dag? Jo, vi bakar alternativt köper ett gräddigt bakverk och fikar lite tillsammans. Haha, pluttelandet Sverige är ju bara för sött ibland ;)


Hälsningar
Maria - mamma till Liam ☆

skönt med sovmorgon! :)

2012-02-21 @ 12:34:01
URL: http://fashionstars.blogg.se/
Karolina, gravid i v. 39 ♥

Åh vad gott med hembakta semlebullar!

2012-02-21 @ 13:52:14
URL: http://lillamys.blogg.se/
Sophie

Toppen, du testar receptet före mig och jag kör om det blir bra :-) Inväntar update och ev tips för bästa semlor m torrjästens förbannelse...



Ja klart du måste till NY. Har bott där och får inte nog. Kanske en lämplig "push present" till dig från mannen :-)?

2012-02-21 @ 22:00:41
URL: http://karriaristan.se
Sanna

Mums så gottigt med egen-bakade semlor :) De är alltid godast! Jag som var lite lat igår åkte dock till konditoriet och köpte...

2012-02-22 @ 11:18:30
URL: http://sannaerikakarlsson.blogspot.com/

En hälsning från dig skulle göra mig så glad :)

Namn
Kom ihåg mig?

Bloggadress



Trackback