Soppa på en onsdag, oordning i matveckan!

2012-02-23 15:00:00


Ja, igår låg vi lite före med middagsplanerna skulle man kunna säga. Vi körde nämligen klassikern soppa och pannkakor på en onsdagskväll, istället för att vänta in torsdagen som ju är den officiella sopp- och pannkaksdagen varje vecka :) Hur som helst så var det supersmarrigt med krämig broccolisoppa tillsammans med smörstekta brödkrutonger och hackad gräslök. Mannen efterlyste i fredags någon av mina krämiga soppor till middag denna veckan. Tror minsann att han blev lite avis på just den här soppan som jag ju slängde ihop till lunch åt mig själv förra veckan, så igår gjorde jag den igen. Efter soppan blev det som traditionen bjuder pannkakor. Som vanligt åt jag mina med sylt och grädde, men mannen som inte är så förtjust i sött fick sin pannkaka i mer crepesliknande stil. Hans pannkaka fyllde jag med skinka, ost  och oregano. Alla mätta, alla nöjda.


 

Mannens fyllda pannkaka var kanske godare än den var snygg, men här är den i alla fall på bild ;) Nedan följer receptet på soppan för den som är sugen!



Krämig broccolisoppa, ca 4 port.

Ett stort broccolihuvud
1/2 gul lök
2 klyftor vitlök
5 dl hönsbuljong eller grönsaksbuljong (jag föredrar höns)
1 msk timjan
2 msk sherry eller en skvätt vitt vin
2 dl mjölk
2 dl matlagningsgrädde
Salt och pepper efter behag

Hacka lök och vitlök samt skär broccolin i mindre buketter. Pytsa ner lite olivolja i en kastrull och fräs all lök utan att den bränns vid. När löken är glansig, häll ner timjan och på med sherryn/vinet. Låt sherryn/vinet koka in lite och lägg sedan ner broccolin. Låt broccolin fräsa med ca 1 minut och häll sedan ner hönsbuljongen. Salta lätt och låt koka upp. Broccolin går rätt snabbt att koka mjuk, i och med de mindre buketterna, så när dem är klara mixar du soppan slät med en handmixer. Ställ nu tillbaka soppan på spisen och häll ner mjölk- och gräddblandningen. Låt sedan soppan småputtra på låg värme ca 15 min tills den tjocknat något. Smaka av med salt och peppar.

Vill du göra brödkrutonger till så skär något lämpligt bröd i små kuber och stek i het panna tillsammans med rikligt med smör. Toppa soppan med krutongerna och hackad gräslök. Apgott.

 


Hälsningar
Karolina, gravid i v. 39❤

Låter smaskens! Nästan exakt de jag hade i "min" broccolisoppa som jag hade på mitt kalas. Varje gång man ärer soppor i allmänhet kommer man på hur underskattat det faktiskt ärmedsoppa!

2012-02-23 @ 15:24:04
URL: http://lillamys.blogg.se/
Charlotta

Åh vad gott det lät, det ska jag definitivt prova! Älskar broccoli.



Jag brukar koka broccoli, blanda med philadelphiaost och lite salt och peppar. Sen mixar man det med stavmixern. Det är superenkelt och gott som tillbehör till maten :)

2012-02-23 @ 15:46:52
URL: http://bagarebebis.blogspot.com/
Bella

Ja, soppa är väldigt underskattat. Jag brukade äta pannkakor som fredagsmys när jag bodde i Spanien. Min spanske kille har aldrig tyckt det är riktigt mat men jag skyller på att i Sverige kan man visst äta pannkakor som lunch eller middag?



Kul att se hur ni lägger upp matveckoplaneringen. Jag funderar nu på hur småbarnsåren och hur mat kommer fungera. Veckohandla. Tvåveckorsmeny? Bra idé det där med sopptorsdag. Även dagen jag planerar veckostädning så det passar bra med nått snabbt o enkelt.



Vackra bilder på San Sebastian! Kul att se!

Jenny - Gravid i New York

Åh så gott!! Broccoli soppa var en av mina gravid cravings men jag lyckades aldrig göra en god själv. Måste testa detta recept! :)

2012-02-23 @ 17:42:45
URL: http://jennybenny.blogg.se/
Petra

Oj! Såg gott ut!

Soppa som e så gott. Varför har vi de så sällan?

Hmm får nog skärpa mig på den biten =)

2012-02-23 @ 20:17:24
URL: http://zupermamman.blogg.se.
Lina

Oj vad gott det såg ut! Ett recept man får prova en kall och regnig dag :) fast vi hoppas ju självklart på varma o fina vårdagar nu!

2012-02-23 @ 20:36:34
URL: http://vardagslivochbarn.blogspot.com
Malin

Soppan later jattegod! Snor receptet! :D

2012-02-23 @ 22:31:31
URL: http://piccadillytears.blogg.se/
Sara *SARASDIARY* Gravid v.31

Vi åt också soppa och pannkaka igår. Tänkte faktiskt ha ett liknande blogginlägg igår som aldrig blev av :-)



Broccolisoppa, MUMS!



Stor kram!

2012-02-23 @ 23:05:12
URL: http://www.lifestyleblogs.se/sarasdiary/
jenny

Jag älskar soppa! Såg riktigt gott ut.

2012-02-24 @ 09:12:56
URL: http://hyperballad-poetry.blogspot.com

En hälsning från dig skulle göra mig så glad :)

Namn
Kom ihåg mig?

Bloggadress



Trackback