Rutiner nja...

2012-09-01 13:06:00

Igår fick jag en fråga om vi har några rutiner med Lia och då speciellt kvällsrutiner. För att svara snabbt så kan jag ju säga att nej, det har vi inte. Inte mer än att hon dagtid äter ungefär vad 3-4 timme och sover en stund när hon varit vaken ca 2 timmar, för då brukar hon börja gnälla. Sovstunderna på dagen kan vara allt mellan 30 min till 2 timmar. Det vet man aldrig på förhand.

Gällande kvällen så har vi hela tiden varit lite emot att skapa en specifik rutin med exempelvis bad, godnattsaga o.s.v. Det kan säkert vara bra, det säger ju alla att bebisar gillar rutiner, men för oss tror jag inte att det hade funkat rent praktiskt. Detta helt enkelt för att man blir så låst till hemmet då. Vi vill försöka att lära Lia att somma vart som och oavsett eftersom vi ofta är i väg på saker om kvällarna. Just nu är det ju semester och vi kuskar runt en del, vilket gör det praktiskt att hon kan somna utanför hemmet om kvällarna med. Och sedan hemma i San Sebastian så är man ute mycket senare om kvällarna än här hemma i Sverige och då måste vi kunna ta med henne ut.

Än så länge funkar det bra att få henne att sova för natten, men vi är inte jättenoga med om hon somnar kl.20 eller 21.30. Det beror ju på hur hon sovit på dagen och så länge hon inte gnäller så får hon vara med uppe hos oss. Det där med att ha egentid om kvällarna tycker jag är dumt att lura i sig själv att man skall få. Då blir man bara besviken om det inte blir av och så länge man är två hemma så får man helt enkelt hjälpas åt. Visst har man sina bakslag emellanåt men oftast är det inga problem att få henne att somna. Vi får vagga henne en stund och ofta sover hon i våra armar, men när hon väl somnat så sover hon tungt och störs inte av oljud. Det tycker vi är bra och det gör att vi kan leva så som vi gör, där hon ibland får sova hemma på någons soffa eller också i vagnen utanför en bar i gamla stan i San Sebastian ;) Vi tar en dag i taget och stressar inte för mycket med rutiner och annat. Jag tror att det kommer av sig själv när hon är mogen för det.


Hälsningar
Yohannas.se

Det låter ju jättebra, ger er mycket mer möjligheter om ni inte måste göra samma grej o vara hemma! Svårare sen när de blir större och protesterar mer och är känsliga i peruioder ju.. Bara å passa på medan hon är bebis ju :)

2012-09-01 @ 15:52:51
URL: http://maiplunevermind.blogg.se/
kiwiberries

rutiner tycker jag kan vara bra men ofta behövs det mer när de är lite äldre tycker jag. när mina var så tog vi det också lite som det kom. sedan kan man ju skapa egna rutiner, som bara att borta tänder och ta på pjamas innan läggdax, eller välling, snuttis etc. det behöver nog inte göra att man blir fast i hemmet tror jag =)

Svar: Nej, det är nog sant att det kanske behövs mer när de blir äldre.
Spanienfrugan

2012-09-01 @ 17:34:15
URL: http://kiwiberries.blogg.se/
Ulrika

Jag har själv inga barn men jag är inne pa samma spar som du och skulle nog göra likadant själv..kanske är det en Spanien grejj? Barnen här gar ofta och lägger sig langt efter svenska barns läggtid och är alltid med ut pa kvällarna oavsett om det är mitt i veckan eller helg och oavsett alder. Hoppas ni har en trevlig sverige semester!

Svar: Ja det kanske är en spaniengrej :)
Spanienfrugan

2012-09-02 @ 20:24:37
URL: http://tosenborell.blogg.se
Karolina, mamma till Myran

Gud va bra skrivet! Då tänker vi samma runt föööör strikta kvällsrutiner! Man låser ju alldeles för mycket till hemmet, något vi varken vill eller kan!! Kram

2012-09-04 @ 09:06:28

En hälsning från dig skulle göra mig så glad :)

Namn
Kom ihåg mig?

Bloggadress



Trackback