Pintxos så det står härliga till!

2012-09-20 14:30:00
Våra vänner som bor i samma kvarter har vänner här från Australien denna veckan och igår var vi allesammans ute på en rejäl pintxorunda. Vi möttes upp vid åttiden nere i gamla stan och besökte en tre, fyra av de mer moderna och exprimentiella pintxosbarerna. Kvällens bästa pintxo för min del var den hummertoast som jag avslutade med. Mamma mia vad gott med hummerklokött på en skiva stekt bröd med lite aioli och örtolja över! De grillade räkorna på spett med den syrliga salsan över levererade också som vanligt.
 
Men vi provade lite annat nytt också i sällskapet. På baren el Fuego Negro åt vi några väldigt intressanta stora, gröna oliver fyllda med en geléliknande vermouthkräm. Vilken oväntad med fantastiskt smakrik kombination! På denna baren slank det också ner en minihamburgare gjord på kobekött, som vi nästan alltid äter när vi är där, och så tog vi in en blomkruka med friterade grönsaker att dela kring bordet. Vidare åt vi oxkind, risotto på pumpa och getost, spädgris med en senapssås, svart ris (från bläcket) med minibläckfisk i, saltad torsk och kanin. En hel del nya pintxos blev det alltså provsmakat igår och det är alltid roligt. När klockan var runt midnatt var vi extremt nöjda och mätta. Vi, lilla familjen, traskade hem med Lia sovandes i vagnen och de andra fyra i sällskapet tog en taxi hem. Haha, lata australiensare där ;)
 
För er som undrar hur det gick att ha med Lia ute på galej så där så gick det verkligen hur bra som helst. På en kväll mitt i veckan så där så är barerna inte så löjligt packade så det gick fint att rulla in vagnen överallt. Hon tog lite sovstunder emellanåt, vid 20:30-21:30, var sedan med en stund och tittade runt. Charmade barpersonal och andra gäster, åkte lite babybjörn, sa inte ett knyst på hela tiden och somnade sedan om vid 23:00 när vi besökte den sista baren. Jätteduktig var hon, så hon lär får följa med ut fler gånger.
 
 
 

Hälsningar
Charlotta

Vad kul att du skrev hur det gick att ta med Lia, jag funderade precis på det innan jag hunnit läsa så långt :) Ska nämligen ta med Alicia på kick off med jobbet imorgon, vi som precis börjat få in en bra rutin på kvällen där vi lägger henne vid 19:30. Jaja det kanske går hur bra som helst, annars får man väl åka hem :) tycker det är så kul att ni verkar kunna göra så mycket trots att ni har en liten bebis :)

Svar: Hoppas det gick bra på Kickoffen. Oftast går det ju bra, man oroar sig för mycket! :)
Spanienfrugan

2012-09-20 @ 16:40:25
URL: http://bagarebebis.wordpress.com
Ulrika

Vi skulle ha akt till San Sebastian i Juli men det vart aldrig av. Har aldrig varit där och skulle sa gärna vilja aka, kanske hinner vi med en weekend dit nu i höst. Jag skulle sa gärna vilja ga till Fuego Negro, sett ett program om dom och deras mat, bla oliverna, pa tv. Min arbetskamrat är därifran och har ocksa rekomenderat dom! :)

Svar: Hoppas det blir en weekende då. Fuego Negro är väl värd ett besök tycker jag!
Spanienfrugan

2012-09-21 @ 10:36:02
URL: http://tosenborell.blogg.se

En hälsning från dig skulle göra mig så glad :)

Namn
Kom ihåg mig?

Bloggadress



Trackback