Lia växtraketen och så lite BVC-gnäll

2012-09-21 17:40:00
I morgon blir Lia fem månader, men då vi missat hennes fyramånaderskontroll och vaccinering eftersom vi har varit på semester, så fick vi gjort det igår. Det gick bra med sprutorna, alla tre(!), men så värst roligt tyckte hon inte att det var. Lite krokodiltårar och argt skrik bjöd hon på och sedan fick hon åka hem i min famn. Gullisen.
 
Hon vägde in sig på 7110gram och är nu 65cm lång, så hon växer på bra. Det var nästan exakt tremånader sedan vi vägde och mätte henne sist och jag blev verkligen förvånad över hur mycket hon vuxit på längden. Hela 9cm! Även huvudet hade ökat i omkrets med hela 6cm. Viktmässigt hade hon blivit 1820gram tyngre, men som sagt framförallt längden som förbluffade. Tyckte väl att hon blivit lång.
 
Jag måste säga att jag inte tycker att det är så jätteroligt att gå till doktorn, eller ja motsvarande BVC, här i Spanien. När vi var hemma och hälsade på i Sverige så var vi på BVC en gång och det var jättemysigt tyckte jag. Då fick vi pratat med en himla härlig sköterska som jag verkligen fick förtroende för och som hade bra hand med Lia när hon undersökte henne osv. Här på vår vårdcentralen dit vi går så är de inte så gulliga alls. De gör ju det som skall göras och är säkert kompetenta, det tvivlar jag inte på, men det är liksom ingen personlig prägel på det. Bara en sån sak som att nu, efter ett dussin besök där med Lia så vet de fortfande inte att vad hon heter. De säger alltid Jonna till henne, som ju är hennes andranamn visserligen men ändå. Varje gång det händer så påpekar vi att hon heter faktiskt Lia! Sånt retar jag mig på.
 
De har heller ingen koll på att hon är allergisk, hennes historik med recept eller något sånt. Allt det där måste de slå i datorn för att se, eller ja de frågar ju oss VARJE gång och så får vi tala om hur det ligger till, och så tittar de i datorn med såklart. Verkligen opersonligt som sagt. De har väl antagligen jättemånga barn som de tar hand om men jag tycker ändå att dem skulle kunna anstränga sig lite mer. Det går dessutom inte att föra en dialog om någonting som helst. Man kan fråga om något som man funderar kring men får då nästan alltid ett svar utifrån någon allmän rekommendation som står på ett papper, och det är tydligen odiskutabelt sedan. Lite trist tycker jag. Har pratat med min kompis här som har en bebis som är lika gammal som Lia och hon är inte heller speciellt nöjd med det bemötande som de fått på den vårdcentral som de går till för sina kontroller.
 
Ni andra mammabloggare som läser eller bara mammor för den delen: Är ni nöjda med era besök på BVC hemma i Sverige? Tycker ni att ni får ut mycket av att gå dit? (Annat än självklara saker då som att barnet mäts, vägs och vaccineras)
 
 
Lia igår precis innan vi skall gå in till doktorn. Intet ont anandes om vad som komma skall...:(

Hälsningar
Renata

Vi är jättenöjda med vår bvc! De vet precis vem jag är när jag ringer, har bra hand med Iris (kan hennes namn) och det känns som man kan fråga vad man än undrar över. Det är jag verkligen glad för, förstår att du tycker det är jobbigt att det är så opersonligt...

2012-09-21 @ 18:36:13
URL: http://renatas.blogg.se
Marre

Hej, synd att det inte är som här hemma då. Jag är nöjd, känns bra att gå dit, väl bemött och att kunna känna sig bekväm med att fråga om alla möjliga saker.

2012-09-21 @ 20:19:46
Lisa

Vad tråkigt att du känner så! Det är ju viktigt att trivas till den BVC som man går till tycker jag. Ja tycker att vi får bra och att de är väldigt måna och bryr sig väldigt mycket om Nelson.

BVC sköterskan ringer hem för att uppdatera om det är något som jag varit orolig för. Hoppas det blir bättre eller du kan kanske byta?

Svar: Låter ju som en toppensköterska!
Spanienfrugan

2012-09-21 @ 20:42:05
URL: http://Lisajadeholt.blogg.se
Isa

Trist att ni inte har den mysiga känslan en annan har när man går till BVC. Vår bvc-karin är helt f-ing wunderbar! =) Hon har kunnat My's namn från första (hem)besöket. Förstår inte hur hon lyckas komma ihåg alla namn, även mig och Jon. Hon frågar om namngivningen blev lyckad och är bara så bäst!=)

2012-09-21 @ 21:14:59
URL: http://www.sladdisa.wordpress.com
Jenny - mammaliv i Nashville

Jag har både vantrivts & älskat att gå till doktorn. För oss handlade det om att hitta rätt person som passade oss. Jag tycker om att småprata om allt mellan himmel & jord & vill inte känna mig stressad väl hos doktorn.
Kanske kan ni titta er om efter möjlighet att byta doktor?
Härligt att hon växer lilla tjejen! Så fin är hon!

Svar: Tack snälla. Vi får väl se hur det blir framöver med doktorerna här ;) Nu går vi ju inte dit så ofta så det är ju inte hela världen, men det hade varit roligt om det kändes lite mer personligt.
Spanienfrugan

2012-09-21 @ 22:23:35
URL: http://jennybenny.se
Nlie

Det låter lite som här i Gibraltar, emn så är det ju grannar också. Här har dem en baby healt clinic som man går på. Man går inte in i ett separat rum och traffar samma person som förra gången utan här är det typ löpande band. Man går in i ett stort rum med våg o mät grej mitt i rummet, sen finns det ett tiotal bytmattor där man klär av barnen, kan komma 5 mammor amtidigt. sen mäts o vägs dem på rad, det antecknas och är det sprutor eller doktor blir man vidare skickad till ett annat rum där allt sköts utan småprat eller nåt... Väldigt opersonligt! Inga förtroliga samtal som man har på bvc i Sverige.
Pratar ni spanska eller pratar dem engelska på er klinik ni går på?

Svar: Oj, det var värst vilket löpande band. Riktigt så tufft är det inte här. Vi pratar spanska (så gott vi kan) med läkarna. Få som kan engelska här.
Spanienfrugan

2012-09-21 @ 22:43:42
URL: http://nlie-nlie.blogspot.com
Yohannas.se

Ja, BVC är guld värt! Första vi hade med lillan där vi bodde då, där var de rediga och väldigt naturliga och knusslade inte eller liksom "oj oj oj" och förstorade. De hade erfarenhet av ALLT, och gav rediga bra handfasta råd liksom! Å samma här på detta stället, jätteomtänksamma, ringer hem och kollar hur det går om det varit nåt särskilt och ber en alltid komma in och visa upp saker man undrar över på kroppen, ger bra råd, osv. Jag tycker det är ovärderligt!!!

2012-09-21 @ 23:17:45
URL: http://maiplunevermind.blogg.se/
johanna-tvillingmamma

vad trist! Förstår att ni blir irriterade, dom kan ju läsa på hennes journal innan dom släpper in er.

är jättenöjd verkligen med vår sköterska på bvc. Hon ringer ibland för att kolla läget och när tjejerna låg inne för rs virus hörde hon av sig fler gånger för att se att hur dom mådde. Hon har verkligen hjärtat på rätt ställe.

kramar

2012-09-22 @ 13:08:42
URL: http://www.tvillingmamma.se
Thérèse

Den bvc-sköterska vi hade när vi bodde i lunden var toppen, hon fångade upp mig med en gång efter att H var född och såg att jag mådde piss, men hon vi har här nu är knäpp och inte ett dugg intresserad av något annat än att klanka ner på H´s vikt osv...

2012-09-22 @ 17:51:23
URL: http://www.theresesjosten.se
margaretha

Eller så tar man seden dit man kommer!

Jag har bott imånga olika länder med fyra barn.
Okey! varje land har sina fördelar ellernackdelar1
Omdet är så hemskt i Espania,varför inte prova tex.
grekland?

Svar: Absolut, det får man göra. Eller ja, det är man ju så illa tvungen att göra. Men när man vet hur det funkar hemma så blir man lite avis på att det inte riktigt är så här alla gånger...men, men vi klara oss nog :)
Spanienfrugan

2012-09-23 @ 00:02:47

En hälsning från dig skulle göra mig så glad :)

Namn
Kom ihåg mig?

Bloggadress



Trackback