Lite ensamt ibland

2012-10-05 18:00:00
Ni skall bara veta hur sotis jag blir ibland när ni skriver om mammafikor, öppna förskolan, babysim hit och babyrytmik dit. Det låter jättekul! Här är det lite ensamt emellanåt då jag inte känner så många som går hemma om dagarna och det finns inga aktiviteter att gå på. Vi gick på en så kallad amningsgrupp första tiden när Lia kommit, som väl var en social grej som vi skulle kunna fortsätta att gå på även om jag inte ammar längre. För det var en del som gick dit fast att de flaskmatade eller också fast att de redan "kunde amma". Men jag tröttnade rätt fort på de där sammankomsterna. Det var alldeles för mycket folk, mörkt och trångt nere i en källare på vårdcentralen höll vi till och så kacklades det enbart på spanska. Så jag kände att jag inte hade så stor glädje utav det till slut. Men jag lyckades ju träffa en mamma där i alla fall som vi fortfarande umgås med. Fast vi ses oftast bara en gång i veckan  och då alltid en snabbis eftersom hon jobbar lite med och dessutom är hennes kille också hemma om dagarna.
 
Jag har kollat efter babysim och liknande här med allt som finns (och det är inte mycket) är endast i privatregi och kostar multum! Babysim i 3 månader, visserligen två gånger i veckan, ville de ha 300 euro för. Det tyckte jag var lite saftigt. Särskilt som man ju inte på förväg kan veta om Lia skulle tycke om det. Annars har jag ju min andra mammavän, som jag kände redan när jag var gravid, men hon jobbar också rätt mycket numera. Föräldraledigheten är ju inte så lång här, bara 4 månader, så det är inte så lätt att hitta någon att umgås med och kanske är det därför som det inte finns så mycket aktiviteter att tillgå som hemma heller?
 
Jag skulle tro att min bästa chans är att träffa någon mer i samma sits här är vid någon av stans alla lekplatser. Det verkar var så man träffas här, så där hänger vi lite ibland. Det brukar Lia gilla med, att titta på när de stora barnen leker, men hon är ju fortfarande lite för liten för att ha någonting ut av att vara där. Fast snart kanske hon kan börja gunga. Okej, det var bara det jag ville ha sagt att ibland så blir det lite ensamt. Var glada för alla roliga aktiviteter och annat som finns för er föräldralediga hemma i Sverige!
 
 

Hälsningar
Charlotta

Jag förstår känslan. Kände mig själv väldigt ensam ibland under mina år i England, och tyckte även det var svårt att träffa folk när vi flyttade till en ny stad i Sverige. Jag är SÅ tacksam att det finns så pass mycket här och att jag har lärt känna folk i samma stad genom barnen. Hoppas du kan hitta lite fler mammakompisar också, sånt är så himla viktigt.

2012-10-05 @ 19:31:47
URL: http://bagarebebis.wordpress.com
Anna-Mamma och Socionom

Kände mig ensam under min mammaledighet också. Kram

2012-10-05 @ 20:57:58
URL: http://frokenstockholmare.blogspot.com
Marre

Så söt och mer o mer lik dig!

2012-10-05 @ 21:17:24
Sandra R

Åh, underbar bild på lilla Lia!
Jag gick på en del "träffar" när vi bodde i Sthlm. Bläää, urtråkigt att paras ihop med folk bara för att vi hade barn i samma åldrar.
När jag fick dottern gick jag på föräldragruppen men kände att det inte funkade. Hellre ensam och i trevligt sällskap än tillsammans och känna sig bortkommen. (Fast jag måste erkänna att det blir lite lappsjuka emellanåt.)

2012-10-05 @ 21:52:28
URL: http://jagarsandra.blogspot.com
karolina mamma till my ♥

Usch vad tråkigt att det finns så lite hos er! Men har du möjlighet att komma till Göteborg kortare visiter? någon vecka då och då eller är flyget jättedyrt? förstår att du kanske inte vill åka utan Vasse, och att han inte vill vara utan er, och att du förmodligen inte ens skulle ha tid att gå till öppna förskolan om du nu kom hit "bara" en vecka, hehe. Det jag ville säga var bara att du är varmt välkommen till grupperna här. Så nästa gång du är här på besök, och om du hinner, så berättar jag gärna vilka som finns och kan även visa dig dem! håller tummarna för att de öppnar något i närheten där ni bor! Kram

Svar: Tack vad gullig du är. Kommer jag hem så hör jag va mig, absolut :)
Spanienfrugan

2012-10-05 @ 22:24:07
URL: http://lillamys.blogg.se
J

Åh, sådana där föräldragrejer har aldrig varit ngt för mig men så har ju jag också börjat jobba 'tidigt'. Om det är till ngn tröst så kostar babysim lika mkt här!

2012-10-05 @ 22:29:05
jenny

åhh vilken underbar bild på Lia!
Ja jag har alltid haft turen att ha flera vänner som varit mammalediga samtidigt och sedan även träffat nya genom dessa öfsk och liknande.
Det är verkligen lyxigt speciellt med sånger och rytmik eftersom det verkligen märks att bebisarna och gillar det.
kram på dig!!

2012-10-05 @ 22:32:35
URL: http://hyperballad-poetry.blogspot.com
Caroline - Under mina lockar

Jag förstår precis! Det är inte alltid så roligt att vara mammaledig och ensam. Det är tur att mammagrupper finns och så, men kemin ska ju funka också och det är inte alltid den gör det. Jättesöt Lia, förresten! :)

2012-10-06 @ 22:29:05
URL: http://underminalockar.wordpress.com
Sara Björk

Vilken sötnos! =) Och vilken härlig blogg, dig lär jag ju följa =)

Svar: Vad kul. Välkommen!
Spanienfrugan

2012-10-07 @ 06:59:33
URL: http://saaraaaa.blogg.se/
Yohannas.se

I know what you mean.. när lillan var 4,5-9mån bodde vi i Thailand, och vi träffade folk - men de flesta åkte ju efter ett par veckor, och var inte ensamma utan i hela familjer.. å då känns det liiite konstigt å komma där som "ensam mamma" (min sambo studerade heltid).. Hmm.... Rutiner och egna små pyssel/intressen gäller nog då.. finns det ingen klubb för skandinaver eller nåt??? Kolla Facebook eller Googla??

Svar: Åh, det visste jag inte att ni bott där ett tag. Låter inte heller fel!
Spanienfrugan

2012-10-07 @ 20:36:24
URL: http://maiplunevermind.blogg.se/
Yohannas.se

Nej det låter inte helt fel, men det var oerhört tufft tyckte jag - jag kände mig sååå ensam i mammarollen som nybliven mamma. Å lillan var INTE bebisen som lekte själv, det har hon aldrig gjort - först vid kansek 2,5år ville hon leka själv... Så det var intensivt om jag säger så..

2012-10-08 @ 09:21:13
URL: http://maiplunevermind.blogg.se/
Lovisa - mamma till Nils

Kan förstå att det inte är så kul. :/ Är själv rädd för att jag inte skulle ta mig för saker under mammaledigheten som snart är kommen. Men som du skriver verkar det betydligt lättare i Sverige än i många andra länder.

2012-10-08 @ 22:43:00
URL: http://lollovisah.blogg.se/

En hälsning från dig skulle göra mig så glad :)

Namn
Kom ihåg mig?

Bloggadress



Trackback