Fransk löksoppa som vardagsmat

2012-10-04 13:25:00
 
 
Gårdagens middag satt fint. Som alltid när man lagar den här soppan tycker jag. Busenkelt är det och med få ingredienser är det en rätt bra och billig vardagsrätt tycker jag. Fransk löksoppa alltså. Här kommer receptet.
 
Fransk löksoppa ca 4 port
 
2-3 stora gula lökar (beroende på storlek)
1 liter köttbuljong
2dl torrt vitt vin eller 4msk sherry (jag hade vin i igår)
25 gram smör
1 tsk timjan
1 lagerblad
1 vitlöksklyfta
1 msk kinesisk soja
salt, peppar
Bröd, med fördel någon dag gammalt
Gruyereost
 
Skär löken i tunna halvmånar. Skala och dela vitlöken på hälften. Koka upp buljongen. Smält smöret i en kastrull och fräs löken glansig på svag värme. Obs! Får absolut inte ta färg. Häll på timjan och ner med vitlöken. Fräs runt lite och häll sedan på vinet som du låter koka in en snabbis. På med buljongen och ner med lagerbladet. Sjud på svag värme i ca 15 min. Smaka av med kinesisk soja, salt och peppar tills du hittar en bra sälta på soppan. När den är klar ställer du åt sidan och fiskar upp lagerbladet och vitlöken.
 
Brödet skär du upp i grova bitar och lägger på en bakplåtsklädd plåt. Riv osten grovt på ett rivjärn och strö ut över brödet som du lagt i en hög i mitten av plåten. Grilla i ugn ca.5 min tills osten blivit gyllenbrun och brödet knaprigt. Servera soppan med de osttäckta brödkrutongerna i och varför inte ett glas vitt till om flaskan ändå är öppen? ;) Smaklig spis.

Hälsningar
Jenny - mammaliv i Nashville

Jag älskar när man ska laga mat med vin för då "måste" man ju dricka upp resten så det inte blir gammalt, haha ;)

2012-10-04 @ 16:13:23
URL: http://jennybenny.se
Marre

Jättegott! Älskar löksoppa jag med..

2012-10-05 @ 21:22:55

En hälsning från dig skulle göra mig så glad :)

Namn
Kom ihåg mig?

Bloggadress



Trackback