I backspegeln, februari 2011

2012-03-08 16:00:00
Idag när jag befinner mig på resande fot så blir det lite glest med blogguppdateringar, så istället har jag förberett det här kuliga inlägget åt er. Jag har valt att kalla det "I backspegeln, februari 2011" och tanken är att detta skall bli ett stående inslag varje månad här på bloggen från och med nu. Delvis för att jag tycker att det är så roligt att frossa i våra fotoalbum, men också för att ni läsare skall få se mer av San Sebastian...och oss då. Dessutom är det ju först nu som vi har en februarimånad i San Sebastian att blicka tillbaka på, så här efter dryga året i staden, för innan var ju varje månad som kom något nytt för oss. Därmed är det ju såklart lite extra roande att gå tillbaka och jämföra med! Jag hoppas att ni skall tycka att detta är lika skoj som jag tycker :) Varsågoda, här kommer februari 2011 i backspegeln.


 

En blå himmel mötte mig när jag precis flyttat ner till San Sebastian och det är faktiskt mer eller mindre så jag minns hela våren 2011. Haha, jag har nog förskönat det hela en smula i minnet ;)

 

 

Men staden förälskade jag mig åtminstone i omgående och många timmar gick åt till att utforska den till fots.

 

 

Jag blev snart varse om att San Sebastianfödde konstnären Eduardo Chillidas storhet, i alla fall hans storhet just här, även om jag är beredd att hålla med om att många av hans verk verkligen är vackra. Hans många skulpturer finns att skåda över i stort sett hela San Sebastian tror jag.

 

 

Vasse visade mig hur man hänger tvätten över innergården, så där åtta våningar upp i luften, när man tvättat en maskin. Det dröjde inte allt för länge innan vi tappade ner det första plagget och faktiskt vet vi fortfarande inte hur man kommer in på den där innergården. Så vi försöker att inte tappa tvätten helt enkelt ;)

 

 

Vi fortsatte att nöta på promenadskorna tillsammans. Vasse tyckte det var roligt att äntligen ha någon att upptäcka staden tillsammans med. Han bodde nämligen nästan 3 månader själv här innan jag flyttade ner. Påfåglarna i Christina Eneaparken är en verklig attraktion här tycker jag. De springer runt där mer eller mindre helt fria och har skrämt slag på mig mer än en gång när jag kommit joggandes.

 

 

Jag fick mig ett nytt kök att husera i, i och med flytten till San Sebastian, och för att vara här så anses det vara ett rätt stort kök. Mycket märkligt med tvättmaskin i köket tyckte jag, men det är tydligen också standard här. Tortilla blev nya favoriträtten att laga till, brunch åt vi lika ofta som innan och så fick vi provat äkta Valenciaapelsiner med för första gången. Gud så saftiga och söta dem är. Det är helt underbart när Vasses kollega på jobbet tar med sig såna hit! Dessutom började jag bekanta mig med stadens alla marknader. Det finns en för frukt och grönt, en för kött, en för fisk o.s.v

 

 

Sen ser jag, om inte annat på bilderna ur fotoalbumet, att det nog måste ha regnat en del under februari 2011 med...men det har jag som sagt förträngt ;)


Hälsningar
Anna

Vad kul att få se lite mer av er historia i San Sebastian.

Hoppas resan hem till Sverige går bra!

2012-03-08 @ 19:05:39
URL: http://palandetmotskogen.blogspot.com
Sara

Herregud så härligt det ser ut! Jag hade gärna smakat de apelsinerna och mer än gärna besökt marknaderna! Hoppas att du har en trevlig resa hem :)

2012-03-08 @ 19:26:30
URL: http://enlitensmula.blogspot.com
anna

riktigt härliga bilder! Åh jag vill har vår och värme nu :) Här i Sverige har vintern hittat sig tillbaks

2012-03-08 @ 21:25:32
URL: http://annarom.blogg.se/

En hälsning från dig skulle göra mig så glad :)

Namn
Kom ihåg mig?

Bloggadress



Trackback