Soulfood när den är som bäst, Ribs!

2012-06-28 15:00:00
 
I lördags gjorde vi ribs till middag och bjöd vår danske vän på framför fotbollen. Jag älskar verkligen väl tillagade ribs, en craving som håller i sig ifrån tiden i Florida när vi bodde 10minuter ifrån ett helt fantastiskt BBQ-ställe med lätt de bästa ribsen jag ätit! Eftersom ribsen blev så bra i lördags (och därför inte finns på bild, hehe) så tänkte jag i alla fall dela med mig av receptet och samtidigt uppmana om att laga detta SNARAST. Man blir så lycklig då nämligen ;)
 
Ribs med barbequesås, ca 4 port
 
1,7 kg tunna revbensspjäll
1/2 gul lök
1 vitlök
1 köttbuljongtärning
2 lagerblad
1 tsk svartpeppar
Rikligt med salt
Rökt paprikapulver (eller vanligt paprikapulver)
Färdig, klassisk barbequesås av god kavlitet (vi körde alltså med Hellmann's)
 
Dela spjällen i tre mindre delar så att de gå ner i stor kastrull. Täck dem med vatten och i med den halva löken som klyftats, vitlöken som delats på hälften, buljontärning, lagerblad, peppar och rikligt med salt. Koka därefter på låg värme i ca 1,5 timme eller tills du ser att köttet lossnar lätt i från benen. Ta upp ur kastrullen och låt svalna på en tallrik. Klappa därefter revbenen torra med hushållspapper eller en handduk och lägg upp på en plåt. Kladda på rikligt med barbequesås på både sidor och pudra på paprikapulvret.
 
Griljera dem sedan i 225 gradig ugn i ca 20 minuter, vänd spjällen efter halva tiden. När barbequesåsen torkat in är dem klara och kan tas ut. Låt dem vila några minuter på en tallrik täckt med folie. Innan servering kladdar du på mer barbequesås så att de blir så där härligt "sticky" och sedan skär du dem i bit för bit eller serverar dem flera i rad. Njut tillsammans med bakpotatis fylld med gräddfil och gräslök samt en sallad med avokado, majs och tomat.
 
Självklart kan man göra sin egna barbequesås om man är ambitiös och det blir säkert helt himmelskt gott då, men vill man hålla det enkelt om helgen och låta maten nästan sköta sig själv så funkar den färdiga varianten utmärkt tycker jag.

Hälsningar
Jenny - mammaliv I Nashville

Mmhmmmm!! Det ska jag laga på 4th of July!! Tack :)

2012-06-28 @ 18:40:10
URL: http://Jennybenny.se
johanna-tvillingmamma

lät gott! Grillat är oslagbart! GRattis till finalplatsen i fotbollen ;-)

Svar: Hehe, tack. Vi skall heja på Spanien ikväll!
Spanienfrugan

2012-06-29 @ 10:58:39
URL: http://www.tvillingmamma.se
Jessica

Men gud så gott! Ska definitivt testas :)

2012-06-29 @ 23:58:03
URL: http://dinahjartslag.webblogg.se/
Therese

ååå så gott, det vattnas i munnen nu :) själv springer jag ner till en restaurang och köper dem som ligger nära där vi bor. kram

Svar: Nästan ännu enklare ju ;)
Spanienfrugan

2012-06-30 @ 22:47:34
URL: http://sailorswife.se
Yohanna i Las Palmas

Japp jag hittade receptet. Härligt! Nu mâste jag bara hitta BBQ-sâs.

Hälsningar
Yohanna

Svar: Har inte hunnit läsa din blogg nu när vi far runt på semester men jag hoppas att ribsen blev goda och att du hittade BBQ-sås :)
Spanienfrugan

2012-08-12 @ 12:08:43
URL: http://yohannailaspalmas.webblogg.se
Yohanna i Las Palmas

Ribbarna blev kalas. Men jag hade ingen ugn så jag fick köra i micron och i stekpanna, INTE toppen. Nästa gång försöker jag hemma. Och din BBQ-sås tror jag är bättre. Ska leta efter den.

Hälsningar
Yohanna

2012-08-15 @ 22:48:20
URL: http://yohannailaspalmas.webblogg.se

En hälsning från dig skulle göra mig så glad :)

Namn
Kom ihåg mig?

Bloggadress



Trackback