Skafferirensning blev indiska köttbullar

2012-01-28 10:30:00


Häromdagen lagade jag indiska köttbullar till middag. Det var en sån där middag där jag kände att jag ville försöka rensa ur skafferiet lite och faktum är att det enda som jag behövde handla innan jag började laga var köttfärsen. Helst hade jag velat ha lammfärs, men när jag stod vid den manuella köttdisken och biträdet sneglade på det enda lamm som fanns bakom disken...och det var ett halvt lamm med ben och allt, så insåg både hon och jag att det inte skulle bli någon lammfärs den dagen. Så det fick gå med nötfärs ändå.

I färsen (500g) blandade jag en riven vitlöksklyfta, lite olja och två matskedar av en indisk rub som vi hade hemma. Vilket är en slags indisk kryddblandning som vi köper färdig från vår delikatessbutik. Det finns säkert nåt liknande hemma i de asiatiska hyllorna, eller också så får man peppra på själv med vad man känner för. Kanske lite curry, spiskummin, chili och koriander? Ja...vad man nu hittar och gillar helt enkelt.

När jag rullat de stora köttbullarna lät jag dem sjuda ca 10 minuter i en vid kastrull med uppkokad köttbuljong. Sedan la jag köttbullarna åt sidan, sparade lite av buljongen och använde kastrullen igen till att fräsa en halv hackad (stor) lök och en finhackad vitlöksklyfta i lite olja. Därefter pytsade jag i 2 matskedar curry, 1 tsk cayennepeppar och 1 tsk paprikapulver i lökfräset. En burk med krossade tomater åkte också ner och så spädde jag på med ca 2 dl av den sparade köttbuljongen.

Nu sänkte jag värmen på plattan en aning och ner i tomatsåsen åkte även en skvätt balsamico. När jag hittat en bra temperatur så att såsen bara småputtrade lite granna, fick köttbullarna också sjuda med i såsen. Glöm inte att smaka av med salt och peppar också såklart. När såsen kokat ner och blivit tjock och fin, efter ca 20 min, så serverade jag detta med basmatiris och färsk hackad koriander.

Rätten fick två tummar upp av mannen som gillar indiskt och jag tyckte också att min skafferirensning blev riktigt lyckad. Det här kommer vi nog att laga igen snart, kanske med lammfärs om vi hittar det.

Hälsningar
Zarah - mamma, matte till mops och gravid med nr 2

Kul att du hittade in till mig:) vad gott det låter med indiska kötbullar:) kram

2012-01-28 @ 16:38:31
URL: http://zaraholine.blogspot.com
Hanna - Mode, smycken och min vardag

Gott det låter!

2012-01-29 @ 08:57:30
URL: http://hannafialotta.blogg.se/

En hälsning från dig skulle göra mig så glad :)

Namn
Kom ihåg mig?

Bloggadress



Trackback