Besök hos vårdcentralen i dagarna två

2012-02-07 14:30:00
Nu har jag varit på vårdcentralen två dagar i rad för kontroll och provtagning. Igår var det dags att träffa barnmorskan igen som jag inte sett på två månader, eftersom vi däremellan har vi hunnit med ultraljud på en annan vårdcentral och ett besök hos läkaren. Man alternerar tydligen mellan att träffa sin barnmorska och sin läkare här under hela graviditeten, är det så hemma med? Kontrollen hos barnmorskan gick hur som helst jättebra och det var trevligt att träffa den 50-åriga damen igen.

För er som undrar så görs alla dessa läkarbesök, likt det mesta här, enbart på spanska. Trots att jag fortfarande betraktar mig själv som en novis när det kommer till det spanska språket så tycker jag ändå att det går rätt bra. Tiden då jag mest tittade frågande på dem och sa "Cómo?" (Hur sa?) eller "No entiendo" (Jag förstår inte) är trots allt förbi. Numera förstår jag nästan allt dem säger och är det något enstaka ord som jag inte kan så brukar dem ändå vara rätt pigga på att leka charader :) Kanske är det mina blå ögon som gör dem så medgörliga eller också så tycker de mest synd om den där tokiga svenskan som envisas med att vänta barn i lilla San Sebastian.

Under kontrollen fick jag lyssna på Pyrets hjärtljud, väga mig och mäta blodtrycket. Allt såg fint ut och barnmorskan verkade nöjd, liksom Pyret och jag :) Idag var det då dags för lite provtagning igen (länge sedan sist dock) så det var bara att stiga upp i ottan. Alla får samma tid för dessa provtagningar, alltid kl. 08.00, samtidigt som vårdcentralen öppnar. Så fort dörrarna slås upp så rusar alla in, ställer sig i kön till provtagningen och sedan ringlar sig kön lång. Så har det varit varje gång jag varit där i detta ärende och det är ju såklart alla möjliga människor som är där, inte bara gravida. Normalt sätt så går det ju dock rätt fort att lämna ett förberett urinprov samt tappa ur något rör blod, men idag skulle jag dessutom göra den sk glukosbelastningen. Ni vet när man tvingas dricka sockerlösning och stilla vänta en timme i väntrummet  för att sedan lämna ytterligare ett rör med blod. Mindre roligt att sitta still en timme i ett väntrum kan jag säga, och ont gjorde det med när de stack mig i samma arm igen efter den där timmen, men nu är det i alla fall gjort.

Väl hemma igen så kunde jag bara tänka på en sak, FRUKOST!, för man får ju inte äta något efter kl. 21 kvällen innan man skall ta de här proverna. Skivade jordgubbar, banan, hasselnötter och grekisk yoghurt har nog aldrig smakat så gott ;)


Hälsningar
ida-maria, mammablogg från Nacka med BF 22/4

Snacka om annorlunda!

Här träffar vi bara barnmorskan under hela graviditeten. Man träffar bara läkaren om det är "något speciellt", som i mitt fall.



Snacka om tidskrävande projekt när man ska lämna prover. Är glukosgrjen när man kollar sockret? Här gör man ett stick i fingret hos barnmorskan och man får svaret i en liten maskin på en gång. Eller är gluos något annat? Noll koll...

2012-02-07 @ 15:05:19
URL: http://blogg.loppi.se/idamaria
jenny

Åh glukosbelastningen är inte kul! Fy, fick du citron till?

Min förra BM hade det så jag tänkte inte på att ta med det. Och fy vad läskigt det smakade utan!

2012-02-07 @ 16:45:54
URL: http://hyperballad-poetry.blogspot.com
sofie mumsfillibaba

Träffade bara barnmorskan hela tiden. Verkar vara lite olika även i sverige. Vissa gör två ultraljud men jag fick bara göra ett.

Vad grymt att du lär dig spanska. eller förstår iallafall!:)

2012-02-07 @ 17:48:15
URL: http://www.mumsfillibaba.blogspot.com
Karolina, gravid i .v 37 ♥

Vad duktig du är som gjorde det, trotts att det inte var så roligt. Nu är det iaf gjort :)



MMMM, vad gott det såg ut. Jordgubbar ska köpas nästa gång jag handlar, mums.

2012-02-07 @ 18:04:39
URL: http://lillamys.blogg.se/
Mickan (Gravid v. 33)

Här träffar man bara barnmorskan.

Skönt att det går bra med spanskan och hoppas du fick bra resultat på glukosbelastningen. Den har jag inte behövt göra.

Din frukosttallrik såg himlans god ut måste jag säga!



Jag jobbar natt som sjuksköterska på en neurologavdelning (stroke, MS, parkinson, ALS, epilepsi etc).



Ja, det är verkligen skönt att ha den tuffa trepasshelgen avklarad. Det tar på krafterna!



Ja, tips kan man nog inte få för mycket av. Bara att känna efter sen vad man tror passar... :)

2012-02-07 @ 18:50:47
URL: http://angel-like.com
Anna

Tycker det är riktigt modigt att vara gravid utomlands när man inte riktigt kan språket osv. Man är ju ganska utlämnad som blivande mamma även om man är på hemmaplan liksom!

Skönt att provtagningen gick bra. Glukosen är riktigt läbbig :/



Din frukosttallrik ser galet god ut :)

2012-02-07 @ 19:47:24
URL: http://palandetmotskogen.blogspot.com
Emma - med prinsessan i magen ♥

Ja, det är inte så roligt alls! :( Usch.. Tack så mycket fina du! Hoppas att du mår okej?

2012-02-07 @ 19:52:13
URL: http://emmaskoog.webblogg.se/
FANTASYDINING-En blogg om temarestauranger & resor

Hej!! Vilken fin blogg du har. Vad roligt att ni ska till Barcelona. Alltid kul att kunna ge lite inspiration!



Maria

2012-02-07 @ 22:05:57
URL: http://www.fantasydining.com
Jenny - gravid i New York

Intressant att läsa om hur ni gör i Spanien!

Men gud vad jobbigt att du inte fick äta inför glukostestet! Hua. Jag skulle ha avlidit, haha.

Skönt att det är över iallafall & att allt är tipptopp med både dig & lillen :)



Kram på dig!

2012-02-08 @ 02:27:21
URL: http://jennybenny.blogg.se/
Karolina, gravid i v. 37 ♥

Haha! Nej precis, förstår inte heller hur dom går runt. Varje gång man kommer dit är det någon / några nya butiker som öppnat och några andra som spårlöst försvunnit. Den stora chocken igår var att tom MC donalds hade stängt igen, haha!



Hoppas du får en fin dag, snart är ni nere på 90 dagar kvar till BF - härligt! :)



KRAM

2012-02-08 @ 09:16:25
URL: http://lillamys.blogg.se/
Sanna

Mums - ge mig din frukosttallrik hihi ;)

Skönt att det gick bra för dig hos BM, och skönt att ha glukosbelastningen klar. Jag ska göra den om två veckor!

2012-02-08 @ 10:37:11
URL: http://sannaerikakarlsson.blogspot.com/
Sara *SARASDIARY* - Gravid v 29

Ååå så gott det såg ut! :-)



Kram

2012-02-11 @ 01:48:42
URL: http://www.lifestyleblogs.se/sarasdiary

En hälsning från dig skulle göra mig så glad :)

Namn
Kom ihåg mig?

Bloggadress



Trackback