Den gravida unghönan

2012-02-11 10:30:00


Kanske inte helt oväntat så verkar man betraktas som en unghöna i sammanhanget här. Jag menar i gravidsammanhanget alltså. Just att vara unghöna, minstingen i gänget, känns förövrigt lite som "The Story of my life", men det tar vi en annan gång det.

Hemma i Sverige känns det dock som att det finns ganska gott om yngre mammor nu för tiden och jag tror minsann att jag läst någonstans att det blivit på modet igen att skaffa barn tidigare i livet. Detta som någon slags reaktion på storstadens "Åtminstone 30+ och klar med allt"-syndrom. Själv kommer jag att fylla 26 år någongång ganska exakt kring Pyrets ankomst. Även om det kanske inte är att betrakta som någon ålder på en häst, så kommer jag i alla fall att vara betydligt mycket äldre än vad min egen mamma var när hon fick mig vid 20 års ålder.

Här i Spanien så tycker alla som jag stöter på, läkare, myndigheter och de bekantskaper som vi gjort oss här nere, att jag är så ung i gravidsammanhanget. Det har jag dock förståelse för med tanke på att Spanien är ett land med en av Europas högsta nivåer av arbetslöshet och här bor man i regel hemma tills man är en bra bit över 30år. Klart att medelåldern på förstföderskor blir rätt hög då! Så visst är det kanske inte så konstigt ändå att en och annan höjer på ögonbrynen här när de träffar en färdigutbildad, gift och gravid 26 åring som flyttade hemifrån när hon var 21 år.

Lillgammal som jag alltid varit dock så känner jag mig i alla fall inte så ung i sammanhanget. Okej, visst jag känner mig såklart yngre men däremot verkligen inte FÖR ung. Mer rätt lagom faktiskt, som en unghöna i sina bästa år ;)

Hälsningar
Renata

Vad roligt, du är alltså som jag: 25, gift, färdigutbildad (om jag klarar den dumma resttentan jag har kvar) och med bebis. Men jag upplever faktiskt att folk här hemma i Sverige höjer på ögonbrynen. Särskilt delen med att vara gift!



ha en mysig helg!

2012-02-11 @ 10:40:41
URL: http://renatas.blogg.se/
Moa - Dagens blogg tävling ♡

svar: Haha ja men visst, det va trevligt :))

2012-02-11 @ 11:53:44
URL: http://FUCKINGPOSERS.SE
karolina, gravid i v . 37 ♥

Jag tycker det är kul att åldrarna sjunker lite. Här i Göteborg är dom flesta just runt 30 + !

Man måste inte ha allt färdigt - och jag tror det är precis lika svårt att veta hur det är att ha barn som om när man är 20 som 30! Ingen vet hur det är innan man är där själv, och ålder är bara en dum siffra just i detta sammanhang!



KRAM

2012-02-11 @ 13:44:01
URL: http://lillamys.blogg.se/
Linda

att flickvänner el pojkvännen dessutom inte får sova i samma rum under en vistelse hos svärföräldrarna fast man är över 30 år fyllda är för mig helt chockande! :)

2012-02-11 @ 15:09:51
URL: http://llinda.blogg.se/
ida-maria, mammablogg från Nacka med BF 22/4

Här i Nacka var jag (och Alfva) typ yngst när Lykka kom vid 27-års ålder. Här är alla andra mammor närmare 40 när barnen kommer. Men ser jag till mina gamla klasskompisar från grunsdkolan eller gymnasiet så är många före mig. Så jag tror 80-talisterna har en helt annan syn på livet än vad 70-talister har. Gillas!

2012-02-11 @ 19:09:02
URL: http://blogg.loppi.se/idamaria
Nina

Att försöka hitta en ålder som är lagom för alla är ju helt omöjligt och lönlöst. När man själv känner sig redo eller åtminstone så pass att man vill satsa, ja, då är man väl i rätt ålder helt enkelt. Oavsett om det är vid 20, 25 eller 35. Jag tycker du verkar vara i precis rätt ålder för dig=)

2012-02-11 @ 22:57:55
URL: http://denvassastekniven.se
La Madrileña

Hola,



När jag flyttade till Madrid första gången var jag nyss 19 år fyllda. Jag minns att alla brukade fråga mig efter att ha hört min ålder: "Vad gör dina föräldrar här då?"



"Ja ingenting, eftersom de inte bor här utan är kvar i Sverige", tyckte jag



Sedan kom alltid samma tveksamma kommentar:

"Vet de om att du är här?"



Som om jag hade rymt hemifrån! Ha, ha...vilka tider.

2012-02-14 @ 18:54:11
URL: http://franmadridtillhimmelen.blogspot.com/
J

Ja, åh vad jag känner igen det där, trots att jag bor i Sverige. Min barnmorska sa senast:



-Så du är född -85, då är du 27?

-Nej, jag fyller i september.

-Och är färdig jurist, forskar och ska ha andra barnet?

-Haha, ja.

-Du är alltså sådär, ja vad säger man...

-Högpresterande? Jo, jag är nog det, haha.



Med tillägget hur bra det varit att faktiskt få barn (vilket ju inte vara något vi fick utan också planerade...) och tvingas stanna upp lite och inse att allt inte kan orkas med :).

2012-03-13 @ 14:42:30
URL: http://welcometothedollhouse.blogg.se/

En hälsning från dig skulle göra mig så glad :)

Namn
Kom ihåg mig?

Bloggadress



Trackback