Årets mest förutsägbara dag till ända

2011-12-25 16:00:00


Jag säger som Allan Svensson: "Julafton är den enda dagen på året som man vet exakt hur den kommer att bli" och det tycker jag är störtskönt. Vår julaftonen flöt förbi som i en dimma av tända ljus, matos, ljudet av tv:n, smackandet av tuggandet på seg knäckkola och stämningsfull julmusik. Julgodisfatet var som varje år lite större och bättre än året innan och glögg han vi inte ens med att dricka, för det var så mycket annat gott på tapeten hela dagen ;)


Alla var delaktiga i matlagningen i köket, jag gick bananas på äggkoket och kokade fler ägg än nåt annat år tror jag. Har nog glömt att nämna att jag äter ägg som aldrig förr under graviditeten ;) Syster S rullade köttbullar, mor rensade brysselkål och Vasse stekte prinskorv bland annat.


Sedan kom så dagens hedersgäster runt kl. 13:30. Vi parkerade dem i soffan och avslutade färdigställandet av det kalla julbordet som vi alltid äter innan Kalle Anka. Efter Kalle och hans vänner är det sedan fritt fram att gå lös på prinskorvar, dansk leverpastej, janssons och julskinka!


Köttbullarna blev extra saftiga och delikata i år tyckte jag, men allt var såklart jättegott för oss som smakade vårt första julbord för året. Stackars mormor och morfar däremot åt sitt fjärde den här julen och var kanske lite mer trött på juldelikatesserna ;)


Sen blev det paketöppning! Tomten kom dock inte, det har vi lagt ner sen många år tillbaka. Kanske blir det tillfälle att ta upp den traditionen igen nästa år när vi blir en till (liten) till jul? Pyret fick i alla fall en fasligt massa fina paket av en blivande moster, mormor och morfar samt gammelmormor och gammelmorfar :)


Aftonen avslutades som alltid med mormors krämiga ris á la malta som hon sliter med att laga från grunden varje år. Pappa fick mandeln och kunde därmed lägga vantarna på mandelgåvan. Vasse testade sitt nya stjärnfilter till kameran som han fick i julklapp. Jag tyckte det blev riktigt fint när man fotar till exempel julgranen och alla ljusen blir till 6-stråliga stjärnor. Julafton 2011 var så till ända och vi sjönk mätta och belåtna ner i soffan mysandes över alla fina klappar och stämningen från årets mest förutsägbara dag klingade av i takt med mina gäspningar.

Hälsningar

En hälsning från dig skulle göra mig så glad :)

Namn
Kom ihåg mig?

Bloggadress



Trackback