Det rumänska arvet

2011-12-16 09:27:00

Det rumänska arvet är kanske en rubrik som får detta inlägg att låta onödigt pretentiöst och tungt, men faktum är att det ändå finns ett rumänskt arv i denna familj som gör sig påmint då och då.

 

Vasse är nämligen född i Rumänien och flyttade till Sverige med sin familj först som 9-åring. Där av det ovanliga namnet som många ofta frågar om :) Från början hette han faktiskt Vasile, men eftersom han alltid kallats för Vasse, så bytte han namn för några år sedan. För vår del känns kopplingen till Rumänien relativt avlägsen, men visst hela Vasses släkt är såklart rumäner och inom familjen lever språket kvar och delar av kulturen. Jag har aldrig varit i Rumänien, men skulle absolut kunna tänka mig att åka dit en dag och Vasse har inte varit där på nästan 20 år...

 

Men något som verkligen gjort intryck på mig när det gäller Rumänien är, kanske inte helt oväntat, maten. Genom åren då vi åkt och hälsat på Vasses familj i Skåne så har jag fått prova både det ena och det andra ur den rumänska kökskonsten som verkligen har fallit mig i smaken. Numera ingår ett par rumänska rätter i vår vardagsrepetoar här hemma och en favorit som vi ofta gör är deras äggmackor.

 

Mackorna är en version på fattiga riddare men som inte alls är söta. Vitt bröd doppas i en blandning av uppvispat ägg och vegetarisk allkrydda (med fördel den jugoslaviska "Vegetakryddan"). Sedan stekar man bröden i en pannan och toppar dem med i stort sätt vad man vill. Jag och Vasse har kommit på att det är vansinnigt gott att toppa med rödlök och gräddfil/créme fraische, så det kör vi oftast på!

 

Även frikadellsoppan på bilden nedan är en absolut favorit ur det rumänska köket! Den kan lagas både med en klar buljong eller som i detta fall med tomat i. Synd bara att det skall vara så svårt att få tag på rotselleri och palsternacka i Spanien, annars hade vi nog lagat den varje vecka...

 

 

Något annat som vi gärna äter men som vi är alldeles för lata för att laga själva är rumänska kåldolmar eller Sarmale som de heter på rumänska. Men förhoppningsvis får vi tillfälle att smaka dem igen när vi kommer hem till jul nu för dem vill man inte gå utan allt för länge! Skall se om jag lyckas fånga dem på bild då med :)


Hälsningar
*SARASDIARY* - Gravid v.21

Igår kväll fick jag cravings på cremefraich, rödlök och gräslök röra! hahaha... :-) Så roligt att du har en bild på just det nu när jag kikar in. Men jag fick nöja mig med glass... :-(

2011-12-16 @ 13:20:05
URL: http://sarasdiary.blogg.se/
Karin

Mm ser gott ut det där:)

2011-12-16 @ 14:31:06
URL: http://karinolofsson.se
Linnéa

Gud vad GOTT!! Nu blev jag sugen!

2011-12-19 @ 17:32:30
URL: http://linkanfemme.blogg.se/

En hälsning från dig skulle göra mig så glad :)

Namn
Kom ihåg mig?

Bloggadress



Trackback