5 mål mat om dan

2011-12-08 18:22:00

 

Jag tycker det går så himla mycket upp och ner det här med hungern under graviditeten. Vissa dagar är jag hur hungrig som helst och tycker magen knorrar mest hela tiden. Andra dagar glömmer jag nästan av att äta lunch. Häromdagen blev jag så  hungrig som en blixt från klar himmel när Vasse fixade med lunchen att jag kände mig yr och lätt svimfärdig. Så jag blev tvungen att tjuvstarta utan honom för att inte ramla av stolen i köket. Mycket märkligt det där.

 

Min barnmorska vill att jag skall äta minst 5 gånger om dagen och det är säkert bra...men herregud man gör ju inget annat än äter då känns det som! Visst, jag har hört det förr det här med att äta ofta och mindre portioner,  inte minst i diverse kost- och träningssammanhang. Minns speciellt när en nära vän höll på att träna som mest och därför åt sådär 5-6 gånger på dag och hon sa det samma: "Jag gör ju inget annat än äter!". Och påsen hon släpade till jobbet varje dag med förmiddagssnacks, lunch, eftermiddagssnacks samt inför-träning-snacks var enorm. Nu slipper jag ju åtminstone det problemet eftersom jag inte nödvändigtvis behöver förflytta varken mig eller innehållet i mitt kylskåp om dagarna ;)

 

Fördelen med att äta minst 5 gånger om dagen är ju i alla fall att blodsockret inte löper fullständig amok och tvingar en att äta en gräddtårta, eller två, själv på stående fot. För det mår nog ingen bra av. Gravid eller ej. Mitt favoritmellanmål just nu är nåt så enkelt som äpple i klyftor. Japp, har lite cravings på äpplen just nu och äter minst två om dagen. Gröna som röda slinker ner, men tips på fler goda mellanmål mottages gärna!


Hälsningar
Sara Li

Hej! Tack för kommentaren i min blogg:)

Vilken fin blogg du har, och de måste vara underbart att bo i Spanien, speciellt nu när de är så kallt här i Sverige..

Önskar dig lycka till och jag är också tokig äpplen, mums!;)

2011-12-08 @ 20:08:56
URL: http://slv.blogg.se/
Songbird

Gratulerar till graviditeten! Torkade aprikoser+nötter är ett bra mellanmål med mycket järn som ju är bra när man är pregnant =)

2011-12-09 @ 17:55:13
URL: http://sjungandemamman.blogspot.com
ida-maria

Just nu har jag dille på Frosties och messmör. Inte tillsammans dock! Frosties med fil/yoghurt och mackor med messmör. Kanske inte lika nyttigt som frukt men mättande. Jag måste äta ordentliga mellanmål.

2011-12-09 @ 20:45:17
URL: http://ida-maria.com

En hälsning från dig skulle göra mig så glad :)

Namn
Kom ihåg mig?

Bloggadress



Trackback