Idag för två år sedan

2011-12-08 09:00:00

 

Trots att jag knappt fattar det själv så är det verkligen TVÅ år sedan jag den 8 december tog planet över Atlanten för första gången. För första gången skulle jag få se en del av det uppdiktade USA som man sett på tv och jag skulle även få se mitt blivande hem för större delen av 2010.

 

 

Det var hit jag kom. Till Heather Glen Apartments i Orlando, Florida. Här hade Vasse fått ett tvåårigt kontrakt på University of Central Florida och han skulle för första gången få testa på att forska, bara forska, på heltid.

 


Eftersom denna möjlighet kom mitt i mina pågående universitetsstudier så blev vi under 4 månader särbos. En tuff tid, men den bästa av lösningar för oss båda just då. Jag bodde i Göteborg och pendlade till Halmstad hela hösten 2009, men i december tog jag en vecka ledigt för att hälsa på min amerikabosatte fästman. När jag landade på flygplatsen den 8 december så hade vi inte setts på två månader, så gissa om det var ett kärt återseende! Här ser ni förresten poolområdet som tillhör lägenhetskomplexet där vi bodde. Här har vi spenderat många soltimmar, grillat och spelat beerpong i poolen :)

 

Vädret var lite si så där under mitt besök dock. Kändes inte alls som det Floridaväder jag sedan vande mig vid, med heta dagar och extrem luftfuktighet. Men så var det ju också vinter när jag hälsade på. Floridaborna själva älskar vintern för då är solen mildare och det är enbart en torr värme. På sommaren kan man inte gå en meter utan att det dryper svett av en, men som svenskar hade vi inte så mycket emot det ändå.

 

 

Vi hade några riktigt fina dagar under mitt besök i alla fall. Här hyrde vi bil och körde över till västra delen av Florida. Sarasota heter den här stranden som blivit utnämnd till USA:s finaste flera gånger. Den var man ju bara tvungen att besöka, även om det inte var sommarvärme.

 

 

Såklart blev det också ett besök på Disney World när jag var där. Detta var mitt första i raden av besök som faktiskt lyckades bli hela 5 stycken innan jag lämnade Florida efter 7 månader. Vi hade många besökare när vi bodde i Orlando och alla ville gå på Disney World...

 

 

Annars vill jag minnas att vi åt oss igenom stan rätt så duktigt (vem hade trott nåt annat?!?) och att vi hade en supermysig vecka tillsammans. Ja, vi var nästan som nykära igen. Jag fick direkt ett väldigt bra intryck av Florida och kunde verkligen se mig själv bo där ett tag framöver.

 

 

För min del blev det 7 månader totalt i Florida efter att jag flyttade dit i början av februari 2010. Vasse bodde där ett helt år och sedan väntade nya utmaningar runt hörnet. Vi avslutade kontraktet på universitetet där och kom hem till Göteborg en snabbis igen. Jag för att läsa sista terminen på min utbildning och Vasse landade där en månad bara, för att vi skulle gifta oss. Efter det så drog han vidare till San Sebastian, Spanien, för mera forskning och här har han nu ett kontrakt på upp till fyra år. Och jag då? Äh, jag kom efter honom ner till Spanien i februari jag. Som vanligt. Ibland är det inte fel att vara gift med en äventyrare!


Hälsningar
Lisa

Vad härligt, kan tänka mig att det var en underbar dag. Längtar själv tills man står brud :)

2011-12-08 @ 13:23:50
URL: http://lisajadeholt.blogg.se/
Jennifer

Ja jag tror nog att det var det bästa =), jag skulle nog vara ganska trött vid det här laget annars =P.



Vilket härligt och spännande liv ni verkar ha =)!

2011-12-08 @ 13:50:23
URL: http://jenniescorner.blogg.se/
Sara *SARASDIARY*

SV: Vi ska hälsa på fina vänner i Tranås :-) BLir borta till på måndag. Gäller att passa på att göra dessa småtripper nu innan lilla bebisen kommer till världen :-)



Ååå vad underbart! Vi var på semester i Flordia, Orlando i sommras och hade det riktigt bra!

2011-12-08 @ 14:17:52
URL: http://sarasdiary.blogg.se/
Karolina, gravid i v. 28 ♥

Meen heeej!

Sv; Tack så mycket, vad söt du är!

Vilken fin blogg du har och grattis till din graviditet! Nu är du inlagd bland mina favoriter, ska bli så kul att följa dig och din graviditet!



Stor kram

2011-12-08 @ 14:55:42
URL: http://mykarolinas.blogspot.com
Karin

Härliga bilder du delar med dig av!

2011-12-08 @ 16:08:05
URL: http://karinolofsson.se
ida-maria

Grattis till pyret i magen! Ska bli kul att följa någon som är nära i BF som en själv.

Extra intressant ska det bli att få läsa om hur det är att vara gravid i ett annat land!

Kram!

2011-12-08 @ 16:51:14
URL: http://ida-maria.com
jenlen

Sån härlig läsning, aldrig vart där men skulle gärna vilja. Bara hittills än så länge blivit besök i new york. Spanien låter inte helt fel det heller :)

2011-12-09 @ 23:06:46
URL: http://jenlen.blogg.se/

En hälsning från dig skulle göra mig så glad :)

Namn
Kom ihåg mig?

Bloggadress



Trackback